Hoe snoei ik deze appelboom?

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat om deze boom, nu zo'n 4 jaar oud:
http://i42.tinypic.com/alm2z4.jpg
http://i44.tinypic.com/rc29vs.jpg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Z512099
10 jaar geleden
Welk soort appelboom en welk ras ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik helaas niet. Ik heb er ook afbeeldingen bij geupload maar ik zie die niet?
Amadea
10 jaar geleden
Afbeeldingen plaatsen lukt al een week niet bij Goeie Vraag. Je kunt de foto's via een afbeeldingensite als bijvoorbeeld tinypic.com uploaden en dan de link bij de vraag zetten.

Antwoorden (2)

Ik zie geen plaatje bij je vraag, dus weet niet of het een qua vorm erg bijzondere / afwijkende boom is.
In het algemeen geldt dat je appelbomen twee keer per jaar kunt snoeien:
Aan het eind van de winter in februari snoei je dikke oude takken weg en spaar je de kortloten op 2 of 3 knoppen. Dit is bloemhout.
In juni snoei je dan nog een keer. Als reactie op de winterse snoei maakt de boom veel waterlot. Dit zijn de snelgroeiende recht omhoog schietende takken.
Zoek eens op youtube op 'appelboom snoeien' of 'fruitbomen snoeien'. Daar vind je een aantal instructieve filmpjes.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Het hangt er van af of de schutting tussen de zon en de boom staat. Zo ja, dan is het zaak de boom wat hoger te laten groeien, zodat-ie voldoende licht krijgt. Zo nee, dan kun je 'm beter mooi laag houden. Ik zou drie of vier takken met een touwtje vastzetten in de richting waarin je ze hebben wilt. Het bovenste derde deel van zo 'n tak afknippen, en de rest van de takken helemaal afsnoeien op een cm of 5 van de stam.
Dit doe je half maart, mits het dan niet meer vries.
Nu dus vooral snoeien op vorm, en pas over 2 of 3 jaar op productie. De filmpjes waar ik naar verwees gaan vooral daar over.
Deze boom ziet er niet slecht uit. Ik zou de twee(?) takken die lager dan de tafel staan geheek afsnoeie. Dan de drie volgende takken (in een krans) laten staan, maar inkorten tot de helft evenals de rest van de takken. De top nog niet snoeien. . Later kun je , ongeveer een meter hoger nog een krans van 3-4 takken laten staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zie geen afbeelding dus ik weet niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou ook die onderste twee er af halen. Dan houdt je een mooie stam en een gevulde kruin over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Maar, waarom haal je de onderste 2 weg en zou je de opvolgende 3 takken inkorten? Ik heb zelf een beetje voor ogen dat de boom niet gek veel hoger wordt. Klopt het dat ik niet echt veel fruithout ook zie? Wanneer zou ik iets mogen verwachten qua fruit, dat heeft 'ie namelijk nog niet gedragen.