Wat voor kamerplant is dit? En wat kan ik doen tegen de verdorde bladerpunten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Z512099
10 jaar geleden
Waar is 't fotootje ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die krijg ik niet toegevoegd....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een kamerplant met lange, dunne, groene bladeren. Met een gelige rand. Ik denk een soort palm. Plant staat om een stammetje en vertakt 40cm boven de aarde in 4 takken omhoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder foto zal niemand het weten, hoogstens kunnen gokken.
Z512099
10 jaar geleden
Doet me denken aan de Dracaena ( de Drakebloedboom ), vooral de punten van de oude bladeren verdorren, te wijten aan te lage luchtvochtigheid . Maar dit is puur gokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de naam gegoogled en het is inderdaad een Dracaena. En dan een met hangende bladeren. En inderdaad alleen de punten van oude bladeren verdorren. Moet ik deze er dan in zijn geheel eruit knippen?
Z512099
10 jaar geleden
Niet knippen, neem het blad vast tegen het stammetje: trek dan voorzichtig naar beneden, het moet dan integraal lossen, doe dat alleen maar bij de lelijkste bladeren. Als je knipt krijg je weer bruine randen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Je kan die verdorde punten prima afknippen, maar laat een randje verdorde punt zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan je nagaan; zelfs zonder foto komen jullie eruit :) leuk

Antwoorden (1)

Bijna zeker bedoel je een Dracaena.
Deze planten zijn zeer sterk, maar helaas is de huiskamer lucht veel te droog.
Hierdoor ontstaan er bruine punten aan de bladeren.
Neem dan een scherpe schaar en knip het bruine deel met een klein randje groen van de bladeren af.
Geef de plant op tijd de juiste mest, dat scheelt erg veel.
Gebruik ook `bladglans´ op de bladeren, dan zien de planten er mooier uit en hebben veel minder last van stof.
Ook regelmatig even in de douche afspoelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Je moet juist geen randje groen afknippen, want dan wordt dat ook weer bruin.
Als je een randje bruin laat zitten heb je veel meer kans dat het verdorren niet verder gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja Rieneke helemaal waar, maar dan zit je nog steeds met bruine punten.
Het duurt weken voordat het bijgeknipte blad opnieuw bruin wordt en dan knip je opnieuw.
Heb jaren lang kantoorplanten onderhouden en paste het altijd toe, dus zagen ze er altijd fris en fruitig uit.
Een wolkje bladglans er over, beetje mest en ze gingen flink groeien, zat er voldoende nieuw blad aan, dan knipte ik de bijgeknipte bladeren er helemaal af.