Is het verstandig om kruiden te kweken in een zinken plantenbak?

Krijg je zo geen ongewenste stoffen in je kruiden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
13.1K

Antwoorden (4)

Is geen gevaar voor, tuingieters worden o.a. van zink gemaakt.
Een tip:
Ik zaai zoveel mogelijk voor in kleine potjes. Als ze groot genoeg zijn plant ik ze op hun definitieve plek.
De tomaten komen in oude zinken vuilnisemmers te staan. Ik heb hiervan 5 van staan.

Toegevoegd na 4 dagen:
Heb begrepen dat de nieuwe zinkbekleding nog eens gecoat is, dus dit is super veilig. Ik wil nog even ten berde brengen dat in vele multi-vitaminepreparaten zink aanwezig is, de mens heeft zink nodig. Dus het vergiftigingsgevaar dat sommigen poneren is lichtelijk overdreven.
Nog een quote:

Helpen zinktabletten tegen verkoudheid?
Zink speelt een rol bij de afweer van het lichaam tegen virussen. Er zijn enkele onderzoeken waaruit blijkt dat het gebruik van extra zink binnen 24 uur na de aanvang van verkoudheidsklachten de duur van de verkoudheid inderdaad verkort. Er zijn verschillende zuigtabletten met zink in de handel. Bij gebruik van de aanbevolen hoeveelheden zijn hier geen bijwerkingen van te verwachten.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi die vuilnisemmers, maar nog moeilijk aan te komen. Mijn dochter plant de tomaten en paprika in zinken emmers. + Voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn niet van zink, maar verzinkt ijzer, houd er maar eens een magneet tegen aan!
Heel lang geleden werden de gieters inderdaad van zink gemaakt, toen waren de waterleidingen ook nog van lood.
Aangezien zink een sporenelement is en in grote hoeveelheden giftig is voor planten (ook voor mensen en dieren) het zink oplost in gietwater is het niet verstandig om kruiden of andere planten te kweken in een zinken teil -plantenbak . Mogelijk is het wel als je een kunstof plantenbak in de zinken overbak zet en daar je kruiden in plant met een zodanige afwatering dat het drainwater niet door de planten weer opgenomen kan worden om een idee te krijgen hoe giftig zink voor een plant kan zijn zie de volgende afbeelding
http://www.omafra.gov.on.ca/IPM/images/grapes/ocw/zn-ocw-mn.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik geloof niet dat een zinken bak met aarde zoveel kilo's zink afgeeft dat het schadelijk is voor de plantjes. Beetje overdreven. -
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je voor weer een minpunt zoals gewoonlijk
Z512099
10 jaar geleden
Kunststof kan ook giftige stoffen afgeven, dus Oribatei...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zink is een zwaar metaal en daarmee een zenuwgif ,er is geen enkele kunstof plantenbak die een zenuwgif of een zwaar metaal afgeeft maar ga gerust je gang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het plaatje waar je link naar verwijst gaat over zinkgebrek in planten, niet over een teveel aan zink.
Zink kan in grote concentratie schadelijk zijn.
Dus moet je maatregelen treffen.
Koop bij een bouwmarkt een bus met een soort van zwarte verf om oude zinken goten weer waterdicht te maken.
Doe het met een kwast in twee lagen er op en laat het drogen.
Hierna kunnen de kruiden er in.
De coating is niet schadelijk voor planten.
Heb er ooit zelfs vissen in gehad, die prima bleven leven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik geloof niet dat een zinken bak met aarde zoveel kilo’s zink afgeeft dat het schadelijk is voor de plantjes. En die coating???
Beetje overdreven. -
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zeker een beetje overdreven, maar zink is gevaarlijk spul.
Ook zal het niet om een zinken bak gaan, maar om een verzinkte ijzeren bak ( gegalvaniseerd)
Het gevaar zit hem oude bakken die zijn gaan oxideren, ga je daar met je handen overheen, dan zit er een soort van wit poeder aan je handen, dat wil je echt niet in je keukenkruiden hebben!!
Dat is zeker wel giftig!!
Dus voor de zekerheid even een coating er op ( kwartiertje werk)
Zijn het gewoon nieuwe gegalvaniseerde bakken, dan kan het geen kwaad, maar dat weet ik niet.
Dus geef ik een veilig advies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een behoorlijke bak, 4 meter lang, 60 cm diep en 40 cm breed, gemetseld, en de aannemer wil het in zink doen en ik dacht dat het niet ok was voor de "biologische" kruiden, vandaar deze vraag...
Z512099
10 jaar geleden
Wie zegt dat die coating niet schadelijk is ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De coating is op bituumbasis, als je eenmaal droog is, komen er geen schadelijke stoffen meer af, heb er vroeger vijvers mee gemaakt en de vissen en planten gingen niet dood.
Ook zou je met wat aanpassingen er rubber vijverfolie in kunnen doen, is zeer sterk en veel goedkoper.
gaat wel 30 jaar mee!
Z512099
10 jaar geleden
Kan kloppen, maar dat allemaal doen voor die enkele zinkpartikeltjes die eventueel zouden kunnen loskomen? Ik denk dan aan de metalen die in drinkwater zitten, ik spreek nog niet over het bezoedelde regenwater. En de plantaarde, wat zit daarin? Zo mag je bang zijn van alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja zeker maar ik geef een antwoord en advies en stel het zink is erg geoxideerd, dan is er een probleem, dus kies ik voor een veilig antwoord. maar lees net dat het een nieuwe zinken bak gaat worden, dus geen enkel probleem dan.
Maar ook dan even een coating er over en je weet het voor jaren dat het veilig is..
En zeker, er zijn overal zware metalen ook in ons voedsel en water/ lucht.
In ons dorp stond een oude lagere school, die werd afgebroken, na een grondmonster ter plaatse, bleek dat er zeer veel lood en zink in de grond zat, er mocht geen groente op verbouwd worden en kinderen mochten er niet spelen!
Logisch ook van dat zink en lood, dat kwam al jaren van het dak af en dat water liep zo de tuin in.
Mogelijk dat zink pas problemen gaat geven als het gaat oxideren.
Zink is een beetje een lastig element. Je hebt er voldoende van nodig, bijvoorbeeld voor de aanmaak van sperma is het een essentieel element. Te veel zink is niet aan te bevelen, omdat het dan giftig werkt.

Wat kruiden uit een zinken teiltje daar zul je geen problemen van ondervinden, kruiden gebruik je slechts in kleine hoeveelheden en de hoeveelheid zink die via de grond de kruiden zal bereiken is minimaal. Ik denk dat over het algemeen zinktekorten vaker een probleem zullen vormen dan zinkvergiftigingen. Het wordt anders als je groenten voor eigen consumptie gaat telen op het terrein van een voormalige zinkmijn..

De zinkmijn bij Moresnet (ten zuidwesten van Vaals was wel een interessante plek, er is zelfs een onafhankeljk staatje in het leven geroepen om conflicten over die mijn te verhinderen. Anyway er zijn daar nog steeds zinkviooltjes te vinden die bestand zijn tegen erg hoge zinkconcentraties.