zijn de verborgen kosten om een fontein vijver te plaatsen met verlichting?

ik wil graag weten of er verborgen kosten zijn bij het plaatsen van een fontein vijver met verlichting ( bv : elektriciteit - en waterkosten,...)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Antwoorden (2)

De kosten voor energie voor de pomp, nog afgezien van de verlichting, zijn aanzienlijk. Het hangt natuurlijk af van de sterkte van de pomp en de gewenste opvoerhoogte, en hoe vaak je hem aan zet.
Als je die specificaties weet, kan je het zelf uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 Watt 24 uur per dag kost ongeveer 2 euro per jaar.

Een redelijke pomp verbruikt rond de 50 Watt, altijd aan kost die dus ongeveer 100,- per jaar. Maar je hebt ook pompen die maar 20 Watt en pompen die veel meer verbruiken.
Het is maar net hoeveel water je hoe hoog wil pompen.

In de zomer zal er wat water verdampen, je zal afhankelijk van het weer wat kunnen bijvullen, dat valt mee qua kosten.