Zoals na elke winter is de aarde in mijn tuin bedekt met een laag mos; hoe krijg ik dat weg zodat het weg blijft ?

Ik meen te weten dat het met de zuurgraad te maken heeft, maar niet hoe ik het kan oplossen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
12.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1 nu weet ik ook wat ik moet halen.

Het beste antwoord

Het ontstaan van mosvorming op de aarde, komt door het uitspoelen van voedingsstoffen en de manier van tuinonderhoud.
Vooral oudere tuinen waar veel struiken en vooral bomen in staan, worden erg voedselarm.
Zeker de bomen trekken al het beschikbare voedsel weg uit de grond, door veel regen verslechtert de bodemstructuur en hierna ontstaat vaak mosvorming.
Tuinonderhoud, waarbij de tuin netjes alles is opgeharkt, heeft nu geen rottend organisch matriaal meer op de grond, maar is schoon, te schoon.
Hierdoor is er licht op de bodem en door dat licht dus mos.
De tuin nu regelmatig gaan bemesten, heeft niet zo veel zin, omdat de struiken en bomen direct alle voeding weer zullen opnemen en daardoor nog meer wortels zullen gaan vormen, dus uiteindelijk meer mos.
Kalk strooien zou een beetje kunnen helpen, maar veel planten hebben een grote hekel aan kalk, zo raak je dan misschien wel van het mos af, maar ook van een deel van je tuinplanten.
Een echte goede oplossing, is alle kale grond bedekken met een dikke laag gemalen boomschors, neem dan de fijne kwaliteit, dat staat erg netjes.
Gemalen boomschors van de dennenboom, gaat ongeveer 5 tot6 jaar mee.
Ook het meeste onkruid komt er niet door en helpt ook tegen verdroging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet dan kalk strooien.

Toegevoegd na 1 minuut:
In deze link staat goede informatie over hoe en waarom kalk toe te voegen aan de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent de link vergeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de link?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach, bedankt hoor! Lekkere slimmerik die ik ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt nu weet ik ook dat ik naar de winkel moet voor de kalk. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Succes ermee. Nog even wachten en het lekker klussen in de tuin met de zon op je rug kan beginnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt weer genieten. Jij ook succes en mocht je tijd over hebben, kom mij dan maar helpen ha,ha.
Mijn tuin is 100m. lang en 25m. breed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je inderdaad een grote tuin. Ik dacht dat ik 'm groot had.
Maar tijd zal ik niet overhouden hoor, ben al tijd genoeg kwijt met m'n eigen paradijsje. Hoe aardig het ook van je is aangeboden, helaas moet ik het afslaan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer.
Kalk strooien heeft slecht zin als de zuurgraad te laag is.
Het beste kun je er gras inzaaien,een goed gazon blijft mos de baas.
Waarschijnlijk ligt je tuin teveel op het noorden,en krijgt het te weinig zon.
Dit heeft ook invloed op de groei van mos,het groeit graag in een vochtige omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gras blijft mos de baas wanneer de zuurgraad neutraal is. Wanneer je zuurgraad te hoog is ook al ligt je tuin op het zuiden zal er toch mos in je gazon komen.
Gras inzaaien is dus lang niet altijd de oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreft geen gazon; het mos zit op de aarde tussen de planten. Moet ik dan eerst het mos verwijderen en dan kalk strooien ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalk strooien daar moet je nog even mee wachten tot eind maart begin april.
Ik zou het mos een beetje losmaken,van de week krijgen we weer wat nachtvorst met droog weer overdag,droogt het goed open kun je het zo wegharken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een gazon ouder dan een jaar of 3, zal er bij te weinig bemesting en te kort maaien, er altijd mosvorming optreden.
Staan er ook nog veel bomen in de buurt, dan is het nog erger.
Ook al ligt de tuin op het zuiden.
Een gazon pleegt roodbouw op de grond door het telkens afmaaien en weer aangroeien, dus raken de voedingsstoffen op, dus mos.
@ eef Er zijn kalkstoffen die je een heel jaar door kan strooien
Kunstmest strooi je inderdaad vanaf eind maart-begin april. Ook kalk meststoffen, maar dat is geen kalk, maar een combinatie van kunstmest en kalk.
Grootmoeders middeltje:
Neem een liter azijn en een kneepje afwasmiddel en sproei of giet dit erover. Als dit een dag heeft ingewerkt wordt het mos al een beetje bruin en kan je het er gemakkelijker afhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het mos te bestrijden zo dat het altijd weg blijft zal een
moeilijke opdracht zijn vrees ik. Zeker als je gazon vochtig is
en in de schaduw ligt. Ik zelf heb een gazon dat deels in de
schaduw en deels in de zon ligt, tevens loopt het een beetje af naar de schaduw kant. Hier in de schaduw kant heb ik ook
veel last van mos. Ik bestrijd dit door in het late najaar kalk te strooien,dit helpt wat aan de bestrijding maar is niet voldoende om het mos te doen verdwijnen. Hiervoor gebruik
ik mosbestrijder van pokon tuin vital. Hiermee heb ik een goede ervaring opgedaan. Binnen een week ben je van het
mos bevrijd. Maar dit wil niet zeggen dat je er voor altijd van af bent. Op vochtige en schduwrijke delen van je gazon zul je het komende jaar weer mos zien verschijnen. En dit zul je
weer moeten bestrijden met pokon mosbestrijder.