Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komen de piepkleine slakjes in mijn blauwe druiventrossen vandaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De slakjes waar je het over hebt worden geboren uit witte bollen van heel kleine witte eitjes die door de grote huisjesslakken in grote hoeveelheden worden gelegd onder de grond op beschutte plaatsen. Als het gunstig weer is en vochtig dan zwermen ze uit en kruipen overal naar toe. Zelf heb ik in mijn serre waar mijn druiven groeien een jerrycan van 5 liter staan met een paar liter water en aangevuld met een kilo zout. Alle slakken en slakjes die ik vind verdwijnen in de jerrycan en ze komen er nooit meer uit, maar alle slakken uitroeien is onbegonnen werk,

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb zojuist op Omroep Limburg in de auto van een natuurkundige het verhaal gehoord dat je zeker moet proberen om in de tuin wat tuinafval te bewaren waaronder eventueel egels hun winterslaap kunnen houden, want egels ruimen alle slakken en slakjes op die in de tuin zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon vanaf de grond.
Als je de aarde eens goed bestudeert zul je zien dat het krioelt van leven. Slakjes, torretjes, wormpjes, bacterien, schimmels. De meeste zo klein dat je ze met het blote oog niet kunt zien.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@gast169053 , slakjes "lopen" niet zo snel. Ik meen tussen 1 à 5 cm per minuut (magje zelf opzoeken).
Maar, geduld is een schone zaak. Als je het per uur of per dag berekent komen ze verder dan je denkt.
1 cm/minuut = 60 cm/uur = 120 cm/2 uur.
Tuinslakken zijn er in veel soorten van heel groot tot heel klein.
je vertelt er niet bij of het om een huisjesslak gaat of om een naaktslak.
Ik vermoed om een klein soort naaktslakje.
Zeker gezien de tijd van het jaar.
Wel overal waar planten groeien en in grond staan, leven slakken.
Deze slakken kunnen zich verplaatsen, dus waarom niet naar jouw druiven.
Mogelijk heb je er geen enkele schade van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die zijn wel heel klein.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding