vogels eten ze op en poepen ze ergens anders weer uit en kunnen daar weer kiemen tot een nieuwe boom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn maar enkele vogels die dennenzaden eten waaronder de kruisbek en als die zijn snavel er heeft ingezet dan komen de zaden gegarandeerd niet meer op omdat ze compleet verteerd zijn. Zo ook met andere vogels die deze zaden eten.
Ze barsten open en de zaden liggen dan open. De aden zijn voorzien van eenklein vleugeltje waardoor ze met de wind verspreid kunnen worden over een meestal geringe afstand. Meestal zie je veel dennenopslag binnen 50 meter van een bosrand met dennen. Planten die zich door vogels laten verspreiden komen vaak als individu voor op willekeurige plekken in het bos.(hulst, lijsterbes, maretak).

Toegevoegd na 2 uur:
Zal er maar een bron bij zetten. De zaden gaan maximaal honderd meter. (tornado effecten uitgezonderd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zaden in het algemeen worden op de meest verschillende manieren verspreid.

Heel lichte zaadjes worden door de wind verspreid. Sommige zwaardere zaden
hebben een zweef- of vlieginrichting: vleugels, parachute, pluis.
De klaproos heeft een ‘wind-strooi-inrichting’.
Sommige klitten zich in een vacht vast. Of drijven op het water mee.

Het zaad van de dennenappel heeft één enkel vleugeltje. Hierdoor is de val tijd verlengd en het kan met de wind mee alle richtingen op.

In de zeer informatieve bron onder E de den.