Wie heeft er ervaringen met een stijgende of dalende maanbaan?

men heeft mij eens uitgelegd dat men beter resultaat behaald bij bepaalde werkzaamheden in de tuin (planten, verplanten, snoeien, rooien etc) bij een dalende maanbaan

toevallig kreeg ik vandaag een mailing van een tuinsite waar het een en ander besproken wordt.
ook was er een link naar een site waarop de kalender wordt bijgehouden en welke ik jullie niet wil onthouden:
http://www.koninklijkevolkstuinenkluisbergen.centerall.com/contact.php

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Er is veel onderzoek gedaan over tuinieren met de maan, sterren en planeten. Maria Thun is daar de meest vooraanstaande in. Zij ontdekte dat het ook van belang is om rekening te houden met de stand van de maan in een van de vier elementen die de dierenriem kent: Vuur, aarde, lucht en water. De gang van de maan door een bepaald element geeft aan welke gewassen je in die tijd het best kunt bewerken, zaaien of oogsten. De maan in ram, leeuw en boogschutter, (vuur element) is de beste tijd voor vruchten en zaden. De maan in stier, maagd en steenbok (element aarde) is de beste tijd voor wortels en alles waarvan het te oogsten gedeelte ondergronds groeit. De maan in tweeling, waterman en weegschaal (element lucht) is een goede tijd voor bloeiende planten en bloemachtige zoals broccoli en bloemkool. De maan in vissen, schorpioen en kreeft is de beste tijd voor alle bladgewassen.
Er zijn ook dagen waarop je beter niets kunt doen met planten of gewassen, namelijk de dagen van een zons of maanverduistering en de dagen dat de maan in haar baan het dichtst bij de aarde komt, het perigeum. Het is gebleken dat zaad dan niet goed opkomt en verpotte planten niet goed aanslaan................ lees verder op http://nieuwemaan.punt.nl/index.php?r=1&id=239507&tbl_archief

waar jij aan refereert is biologisch-dynamisch tuinieren...
als je daar meer van wilt weten zou je kunnen zoeken naar iemand of een site over biologisch-dynamisch tuinieren ... of zoek eens maar de kalender van Maria Thun...
via deze blog zou je wel wat verder kunnen komen...
http://www.bloggen.be/quicengroigne/archief.php?ID=130%20-%20587k
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je noemt een hoop sterrenbeelden. WELKE bedoel je - de theoretische van de astrologen, of de echte die je ziet als je naar de sterrenhemel kijkt? Ik vermoed dat je het over de theoretische sterrenbeelden hebt, want ik mis de Slangendrager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik noem niets... ik heb alleen vandenprischgeenkwaad een begin geschonken bij zijn zoektocht...

Andere antwoorden (3)

Bij mijn weten werkt dit niet bij de 'Afnemende Maan', maar voornamelijk bij de periode tussen 'Nieuwe- en Volle Maan'...

Maar wellicht heeft iemand anders een andere mening, aangezien ik het voor elkaar krijg een cactus om zeep te helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cactus dood?
Kan alleen door te veel water geven, of langer dan een jaar geen water??
Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar de mogelijke invloed van de maan en de sterren op werkzaamheden in het veld. De enige verbanden die zijn gevonden, hebben te maken met het seizoen, en met het weer van dat moment.

Het weer heeft niets met de sterrenbeelden te maken. Voor het weer kun je beter naar het KNMI luisteren.

Het seizoen heeft wel met de sterrenbeelden te maken. Daardoor is het idee ontstaan, dat sterrenbeelden het succes van zaaien, oogsten, snoeien enzovoort bepalen. Maar dat idee blijkt niet houdbaar.

Zo zou je, volgens één van die theorieën, iets met wortel- en knolgewassen moeten doen als de maan in Maagd staat. Maar dat geldt alleen voor het noordelijk halfrond! Voor het zuidelijk halfrond moet je heel andere sterrenbeelden hanteren. Waarom? Niet vanwege die sterrenbeelden - maar vanwege het seizoen.

De enige invloed die de maan wel heeft, is die van volle of nieuwe maan. Dat heeft niets met de maan an sich te maken, en ook niets met de sterrenbeelden - dat heeft te maken met de hoeveelheid licht die 's nachts op de gewassen valt.

Die invloed is er alleen als je ver verwijderd bent van kunstlicht. Hier in West-Europa hebben volle maan en nieuwe maan geen invloed meer, omdat die invloed volkomen wordt overschaduwd (raar woord in dit verband) door de invloed van de straatverlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je een simpel antwoord, dan heeft de maan voornamelijk invloed op de opkomst van zaad.
Voor normale tuinwerkzaamheden is de invloed te verwaarlozen. Dus lekker aan de slag!