Egel verhuizen, hoe doe ik dat?

Een aantal maanden geleden heb ik de coniferenhaag achter mijn huis volledig weg gesnoeid, waarna ik de takken op een hoop in de tuin heb gegooid. Deze week komen er mensen om een nieuwe schutting in mijn tuin te plaatsen, en daarom begon ik vandaag met het opruimen van de berg takken. Toen ik bijna alle takken weg had gehaald, zag ik een hoopje bladeren bewegen en toen ik dichterbij kwam zag ik een egel slapen. Nu heb ik een probleem. Het diertje kan daar niet blijven liggen, omdat ze precies op de lijn ligt waar de schutting geplaatst moet worden. Wel heb ik genoeg ruimte in de tuin om voor het beestje een nieuw plekje te creëren waar ze veilig kan wonen. Wat ik dan ook met alle liefde zal doen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Moet ik haar met bladeren en al in een handdoek oppakken en haar in een nieuw huisje zetten? Of kan ik het beter op een andere manier aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
10.4K

Het beste antwoord

Je wilt de egel blijkbaar graag in je tuin houden.
Een egel-opvang zou het ook toejuichen als het dier in de zelf gekozen tuin kon blijven.
Wettelijk gezien mag je een wild-levend dier 12 uur onder je houden, niet langer.

Dus wat ik zou doen om het voor deze egel zo goed mogelijk te regelen, is dit:
- grote doos zoeken
- vol met hooi doen en op een redelijk beschutte plek zetten
- niet in huis, want egels zitten vaak vol vlooien

=> als de dag nadert dat de schutting gezet gaat worden:

- eten erbij in de doos doen, zoals bv kattenbrokjes, en water erbij zetten
- egeltje pakken en in de doos zetten, (dus in 1 keer, en in geval van een egel niet beetje bij beetje, want dan verstoor je veel vaker dan nodig is)
- takken van de coniferen opzij leggen en bewaren voor als de klus klaar is
- wil je nog schilderen doe dan meteen het stuk waar straks de egel weer komt te wonen

=> dezelfde dag, wanneer de schutting klaar is;
- bij avondscherming aan de gang gaan met het volgende
- egel met doos en al er bij zetten, op z'n kant bv zodat de egel er zelf straks uit kan lopen
- takken terug leggen op doos en egel
- eten in de vorm van kattenbrokjes op een afstand van ongeveer 3 meter neer leggen

En afwachten. Maar dit zal vrijwel zeker goed gaan. Behalve als er na de heen en terug verhuizing nog verstoord wordt bv door schilderwerk oid. Dus dat heb je van te voren al gedaan :-)

Veel succes en veel plezier ook !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste wat je kunt doen is dat je op een andere plaats, niet al te ver (5 tot 10 meter) van de locatie waar de egel nu het nest heeft, een nieuw nest maken. Leg daar wat kattenvoer in. Egels zijn verzot op kattenvoer (brokken). Haal vervolgens stap voor stap de takken weg bij het oude nest. Niet alles te snel willen doen, denk aan het tempo van een egel.