wat moet je allemaal doen om een gazon aan te leggen in een tuin waar altijd siergrind in heeft gelegen met worteldoek??

wij hebben onze tuin nu kaal.. wortels verwijderd.. omgeploegd en weer vlak gemaakt.. en willen nu graag waar dat siergrind e.d allemaal lag nu een grasveldje/gazon maken..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (4)

Vlak maken, met klompen aan eroverheen lopen zodat het wat dichter wordt en dan de plaggen erop leggen. Veel water geven en de eerste tijd met een heggenschaar maaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast het aanlopen met klompen (gewone stevige schoenen werken trouwens ook ;-) ) kan het gebruik van een tuinwals ook heel handig zijn, http://boels.nl/huren/tuin-park/tuinonderhoud/tuinwals
Zorg ervoor dat de grond minimaal 2 steken diep is omgespit, en waar goed is verdicht door met je hakken de grond aan te lopen. Doe je dit niet dan krijg je zonken in je gazon.
Als je graszoden legt zorg dan dat je grond 1cm onder de verharding zit. Sluit de zoden goed aan om uitdroging te voorkomen. Sproei 1 tot 2 keer per dag een half uur tot een uur per dag. Zorg dat er geen plassen op het gazon blijven staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet ook niet om de grond goed te bemesten. Dit zorgt voor een goede en snelle groei, zodat de grasmat zich snel hecht aan de ondergrond.
Omdat het nu niet de tijd is om gras in te zaaien, heb je mooi nog wel de tijd om grondonderzoek te laten doen. Op die manier kom je er achter welke voedingsstoffen er nog in de grond zitten. Mogelijk moet je de grond verrijken met kunstmest, maar het kan ook zijn dat de grond zo schraal is dat je de bovenlaag moet mengen met compost.
Verder is het natuurlijk afhankelijk van wat voor grasveldje je wilt aanleggen, een mooi siergazon of een speelveldje.
Speelweidegras of ravotgras kan je met zoden leggen, dan heb je gelijk al gras, maar je moet in het begin wel op tijd water geven. Ook hier is het beter even te wachten tot de ergste hitte/droogte voorbij is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu niet de tijd om gras te zaaien? Dit is juist de ideale tijd om gras te zaaien! (alleen wel letten dat het niet uitdroogt) "Een goede tijd om gras te zaaien is vanaf april/mei, maar nog beter is later in het seizoen in augustus/september. De grond is dan warm, waardoor het graszaad goed zal ontkiemen."
Bron; http://www.boerenbond-welkoop.nl/advies/plant-en-zorg/gazon/u-wilt-een-nieuw-gazon
Het eerste veld dat je aanlegt zal nooit meteen perfect zijn, dus mik op een goed gemiddelde:
- Zorg dat de grond 5cm diep los gewoeld is.
- zaai je graszaden er op.
- leg vliesdoek er overheen om te voorkomend dat vogels je zaden opeten.
- sproei 2 of 3 keer per week ( sla het over wanneer het geregend heeft).
- Als de grassprieten opkomen haal je het vliesdoek weg.

Meer dan dit, en een grasmaaier, heb je niet nodig.

Succes !