Sloopt een Hoornaar ook wel eens een wespennest?

Vorig jaar hadden wij een wespennest in de kippenren, deze zat op een plek dat zowel de kippen als wij er geen last van hadden, mooi laten zitten dus.
Half juli viel mij op dat het wespennest gesloopt was en de stukken erbij bungelden, de grote (9x18m.) kippenren is geheel gesloten met gaas (dus ook van boven), er kunnen dus geen vogels in die groter zijn dan een mus.
Kan het zijn dat de Hoornaar dit nest gesloopt heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Poet
10 jaar geleden
De hoornaar vangt onder andere kleinere wespen dus het zou kunnen. Maar of ze dan een wespennest ook slopen dat kan ik niet vinden.
http://www.ongediertebestrijdingzuidholland.nl/wespen.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben de kippen het niet gedaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het nest zat op 2 meter hoogte onder de dakrand van het kippenhok, we hebben Brahma kippen, dat is een zwaar ras die vrijwel nooit vliegen. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de kippen het hebben gedaan.
We hebben toen wel meerdere Hoornaars gezien maar wisten niet waar hun nest zat, kan het niet zijn dat de nesten van de Hoornaars en Wespen te dicht bij elkaar zaten waardoor er te veel concurrentie tussen beide was?

Antwoorden (1)

Mogelijk heb je een rat op bezoek gehad, een hoornaar, kan geen stukken nest er zo maar uit halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou goed kunnen, we wonen in het buitengebied en er zijn altijd wel ratten in de buurt.
Ik wist niet dat ratten een bewoond wespennest konden slopen, die moeten toch helemaal lek gestoken worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerlijk gezegd, heb ik er ook nooit over gehoord.
Maar een rat is het enige dier, die in het donker, (dan zijn de wespen niet actief,) door het gaas van je kippenhok binnen kan komen.