Mag ik druiventrossen aanraken bij het krenten?

Het is weer tijd om de druiven te krenten. Nu heb ik ooit eens gehoord dat druiven harde plekken krijgen (een soort verhoorning) wanneer je ze aanraakt. Maar bij het krenten is het veel makkelijker als ik de druiventros kan vasthouden.

Klopt het verhaal over de harde plekken op de schil van de druiven? Met andere woorden, mag ik een druiventros vasthouden om makkelijker te kunnen krenten, of moet ik er zoveel mogelijk van afblijven?

In het laatste geval, mag de schaar wel in aanraking komen met de druiven die zullen blijven hangen, of is zelfs dat nadeling?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Druiven krenten is alleen nodig om een eerste kwaliteit druiven te hebben voor de verkoop.
Verder heeft het geen enkel nut..
De druif niet aanraken tijdens het krenten, is onmogelijk.

Het beste antwoord

Op de site van : De tuinen van Appeltern, staat dit verhaal(tje) er over.
Misschien heb je er iets aan.

Druiven ‘krenten’ – moet dat?

Er moet helemaal niets. Druiventelers krenten druiventrossen om mooie trossen dessert- of tafeldruiven met grote bessen te krijgen. Voor wie minder aan een mooi trosuiterlijk hecht, of voor het maken van wijn, is het totaal onbelangrijk. Het krenten schijnt de bewaartijd van een tros wel enigszins ten goede te komen, maar ook dat is marginaal. Het is bovendien een behoorlijk tijdrovend karwei dat als volgt wordt gedaan:
Met een speciaal schaartje met scherpe punten worden in deze maand (juni) de kleinste besjes uit de trossen geknipt (verwijderd). Dat wordt gedaan als de bessen (‘korrels’ zegt de kweker) gemiddeld zo groot als een doperwt zijn. Wat later kan het niet meer omdat dan de waslaag van de bessen beschadigd kan worden en dat herstelt zich niet meer. De mooiste bessen mogen blijven. Die kunnen dan beter (dikker) uitgroeien. Bovendien wordt gezorgd dat de tros een fraaie, slanke vorm krijgt. Er wordt bovenaan bij de ‘schouder’ van de tros begonnen. Bessen binnen in de tros worden sowieso weggeknipt. Alle te kleine besjes gaan eruit.