Hebben de roma tomaat en de san marzano tomaat ondersteuning nodig?

Ik wil graag weten of de roma tomaat en de san marzano tomaat een stok en/of klimrek nodig hebben ter ondersteuning.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Alle tomatenplanten worden grote planten die hoog opgroeien. Als ze gaan bloeien en later vruchten voortbrengen dan worden de takken te zwaar en moeten ze gesteund worden anders komt alles op de bodem te liggen. Het beste is de plant langs een touwtje te laten groeien en er steeds omheen te slingeren. Als de tomaten groter worden dan zal de plant niet omvallen maar blijven groeien tot laat in het najaar en veel vruchten voortbrengen. Groeit de plant hoger dan je zou willen dan kun je aan de bovenkant het touw wat laten zakken, want onderaan zijn dan de tomaten al geplukt. Zo kan een tomatenplant wel ooit een hoogte halen van 4 tot 5 meter.