Houdt een eekhoorn een winterslaap?

Bijna het hele jaar heb ik steeds 3 eekhoorns in mijn tuin en sinds december niet één meer gezien, als ze in winterslaap gaan, waar slapen ze dan?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ze komen ook altijd voer halen en nu helemaal niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
12.3K

Het beste antwoord

Eekhoorns leven in allerlei soorten bossen, maar vooral in naaldbossen. En dan het liefst in oude hoge bomen. In de winter is hij enkele uren per dag actief, de rest van de dag brengt hij rustend of slapend door in warme nestjes. De temperatuur in het nest is hoger dan buiten; bij een luchttemperatuur van 0 graden kan de nesttemperatuur wel 20 graden zijn! De eekhoorn houdt geen winterslaap en blijft alleen bij nat weer in zijn nest. Hij kan slechts een paar dagen zonder eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Antarctische grondeekhoorn is een klein diertje. Kleine dieren hebben meer energie nodig om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Hiervoor is voedsel nodig, maar dit is schaars in koude gebieden. De eekhoorn gaat in winterslaap om energie te besparen. Maar voordat de eekhoorn in winterslaap kan gaan moet hij een hol graven die als beschutting dient en een vetlaag opbouwen waaruit de eekhoorn energie kan halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, eekhoorns houden geen winterslaap. Ze zijn de hele winter lang regelmatig wakker. Wanneer het erg koud is, kan een eekhoorn soms wel een aantal dagen inactief blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze terug komen naar mijn voederkast, dank voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan ;)
Een winterslaap kennen eekhoorns niet, want ze blijven warm in hun nest en leggen voedselvoorraden aan. Wel zijn ze 's-winters minder actief. De voedselvoorraden worden in de zomer en de herfst aangelegd. De plek waar ze hun voorraad hebben verstopt, vergeten ze vaak, maar dankzij hun reukvermogen sporen ze die meestal weer op. Doordat eekhoorns niet alle voorraden terugvinden, dragen ze bij aan de verspreiding van boomzaden in het bos. .
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoordt en de site tip, leuk!
Volgens mij niet - ze graven in de herfst immers overal voorraden in de grond? Dat zouden ze niet doen, als ze de winter zouden verslapen. Wat ze niet terugvinden, ontwortelt in het voorjaar - zo dragen ze bij aan het vernieuwen van hun leefomgeving.
Ik herinner me ook een wandeling in een dicht-besneeuwd park, waar eekhoorntjes gevoerd werden door de wandelaars - ik kan me niet voorstellen, dat ze 'wakker' bleven, alleen omdat er gevoerd werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het zo gek, ik heb een eekhoorn voederkastje die ze altijd weten te vinden en nu dus helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat het antwoord van Antwoordman daar antwoord op geeft - ik typ weer eens veel te langzaam....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie is antwoordman?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry - ik bedoelde Panteao....
Antwoordman is 'onze' aanvoerder-GVer, en ik denk, dat de manier waarop Panteao geantwoord heeft op je vraag me deed denken aan zíjn antwoord-stijl - excusus Panteao, ik vind jouw antwoord 'top'......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja nu volg ik het weer enne....helemaal mee eens over Panteao.
Nee ze houden geen winterslaap. Bij mijn schoonouders zie ik ze nog regelmatig van boom naar boom springen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat doen ze niet. Ik heb toevallig gisteren nog 1 eekhoorn gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A.u.b. stuur hem mijn kant op!, ik mis ze wel hoor
ja die houden een winterslaap