waarom bloeit mijn rododendron al voor het tweede achtereenvolgende jaar niet?

Mijn Rododendron heeft sinds ik hem ( bloeiend) heb gekocht, niet weer gebloeid. Hij groeit wel. Hij staat in de halfschaduw.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
13K
burgos
10 jaar geleden
Tik je vraag op google in en je krijgt een eindelozen lijst waarom rodo,s niet bloeien.

Antwoorden (2)

De halfschaduw is goed maar waarschijnlijk staat je plant teveel op de tocht/in de kou/in de wind, dus niet goed beschut. Een andere plek of snoeien kan helpen, snoeien kan na de normale bloeitijd dus. Ook een zuurdere grond kan helpen.

Rhododendrons maken in het najaar op het eind van de scheuten hun nieuwe bloemknoppen aan. Door strenge vorst, of een late (nacht)vorstperiode, kunnen de knoppen beschadigd raken. Dit is vaak eenmalig, zodat een plant een volgend jaar wel weer zal bloeien. Planten die niet voldoende beschut staan zullen hier echter vaker last van hebben.

Rhododendrons hebben meestal geen snoei nodig. Alleen dood, ziek, beschadigd en kruisend hout moet verwijderd worden. Als ze te groot worden kan er wel gesnoeid worden. Bij struiken die al meerdere jaren achtereen niet bloeien kan snoei bovendien helpen om op de langere termijn toch weer een bloei in de struik te krijgen. Het snoeien gebeurt direct na de bloei. De scheuten worden bij voorkeur net boven een bladkrans afgeknipt. Daar zal de struik het snelst opnieuw uitlopen. Hoe ver u uw struik terug kunt snoeien is dan dus afhankelijk van de stand van de bladkransen. Is de struik tot op grotere hoogte kaal, dan kunt u ook boven een slapend oog snoeien. Het risico dat de scheut dan niet meer uitloopt is dan echter groter. Omdat de struik na het verwijderen van het meeste blad plotseling meer in het licht komt te staan, kan hij de eerste jaren gevoelig worden voor verbranding. Op erg zonnige dagen kan hij dan beter wat afgeschermd worden van direct zonlicht. Door een extra watergift kan ervoor gezorgd worden dat de grond niet uitdroogt, en dat de plant zich sneller herstelt.
Rhododendrons houden van een zure grond, met een pH-waarde tussen 4,5 en 5,0 en een standplaats in de (half)schaduw. De grond moet bovendien redelijk voedselrijk zijn, en vochthoudend. Het aanbrengen van een mulchlaag of een bodembedekker onder de planten helpt om de verdamping vanuit de grond tegen te gaan, en de ondergrond koel en vochtig te houden. Voor extra verzuring van de grond kan dan voorzichtig extra tuinturf rond de wortels aangebracht worden.
Ook uitputting van de grond kan een oorzaak zijn van achterblijvende groei en bloei, bijvoorbeeld doordat wel tuinturf bij de planten aangebracht is, maar geen meststoffen. De voedselvoorraad kan weer op peil gebracht worden door te bemesten met speciale rhododendronmest, of met goed verteerde stalmest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Rododendron die niet meer bloeit, heeft het dus niet naar zijn zin.
Bijna altijd heeft het te maken met de grond waar hij in staat.
Een Rododendron heeft alleen haarwortels en kan alleen maar groeien in geschikte grond, of jouw grond geschikt is, kan je zo weten, bijna zeker kan je de plant er zo uit de grond trekken, omdat zijn wortels niet in jouw tuingrond kunnen groeien.
Hij leeft dan alleen nog maar op zijn oude wortelkluit, wordt vaak van onderen kaal en vormt geen bloemknoppen meer, alleen maar blad.
Dat rooien kan je zonder enig gevaar doen, want dit soort planten kan je altijd verplanten ook als ze groeien zoals nu.
Immers zijn kluit met haarwortels blijft er gewoon aan zitten.
Wat nu te doen?
Rooi de plant, graaf de grond weg, niet een beetje, maar een kruiwagen vol en 40 cm diep.
Vul dit grote gat met een kruiwagen vol potgrond en plant hem hierin terug.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, de standplaats van half schaduw is prima!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en voor de zekerheid extra turf erbij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuinturf is de basis voor potgrond, of wel potgrond is eigenlijk tuinturf met wat zand en mest er in, dus is door die mest geschikter voor planten.