Wat groeit het best in een kweekkas?

Ik krijg er misschien een dus kan ik dat kweeken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (5)

Druiven, tomaten, pepers en paprika, dat zou mijn keus zijn.
Lekker eten uit eigen kas.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus.
En een kropje sla.
Rieneke1
11 jaar geleden
Dankje!
Lijkt me heerlijk een kas te hebben, maar ja geen ruimte...
Ook in een kweekkas groeit niks vanzelf.
Ook daar hebben de planten de goede omstandigheden en voldoende licht, lucht en water nodig in de juiste verhoudingen.

Dus wat er groeit, hangt meer af van de verzorging, dan van die kweekkas.
Het maakt het opkweken van plantjes wel iets makkelijker.
Dus kun je denken aan
Het planten van zaadjes voor allerlei bloemen die je later in de tuin zet.
Het kweken van wat groenten voor eigen gebruikt, zoals tomaten, en sla. Afhankelijk van hoe groot en hoe hoog de kas is.
Het kweken en bij houden van een eigen kruidenvoorraad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt verrassend veel groenten en fruit in een kas kweken. Kruiden, de meeste bladgroenten en veel kleinfruit lenen zich prima voor zo'n kleinschalige teelt. Maar ook bonen, erwten, uien, wortels, bieten, pompoenen, courgettes en aardappelen kun je op deze manier verbouwen. En natuurlijk alle 'kasgroenten' zoals tomaten, paprika, komkommer, pepers of aubergine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een kweekkas en ik ben nu al drie weken bezig. Ik heb zelf al sla-plantjes, plantjes van tomaten, pepers, padrons, bloemkool. Ik heb al bonen in potten gelegd en bijna gaat na verloop van tijd het meeste naar buiten. Mijn druif begint momenteel ook al uit te botten en te bloeden (het sap loopt al uit de plant). Maar uiteindelijk blijft de hele zomer in de kas de druiven dus, verder de padrons, de tomaten en enkele
slangkomkommerplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan bijna alles wel in een kas laten groeien denk ik, maar het hangt er net vanaf hoeveel ruimte je hebt om te besluiten hoeveel van je gewassen je in een kas en hoeveel je er buiten zet. Sommige dingen hebben daarbij meer prioriteit om in de kas te zetten, zoals tomaten. Die houden niet van de Nederlandse nattigheid en krijgen daardoor snel ziektes. Sla zou ik bijvoorbeeld eerder buiten zetten, die kan best veel hebben namelijk. Ook pepers doen het goed binnen, en die zijn heel goed te doen! Ik heb die al een aantal keer gezaaid uit de zaden van de spaanse pepers die ik kocht in de supermarkt, groeien prima! Het helpt om de bloemetjes te bestuiven met een kwastje als ze niet buiten staan, dan krijg je meer pepers aan je plant ;) En je kan natuurlijk bloemen kweken die je mooi vind. Maar uiteindelijk moet je gewoon kiezen wat je perse binnen in de kas wilt hebben en wat niet, en dan zou ik meer kwetsbare gewassen zoals tomaat aubergine komkommer en peper voorrang geven.
Zelf ben ik ook nog heel erg aan het uitzoeken hoe ik de dingen het liefst en het best doe in de tuin, sinds een paar weken schrijf ik daar ook over. Als je het misschien leuk vind kan je daar bijvoorbeeld ook wat uitgebreider op lezen hoe ik het heb aangepakt met de pepers.. Hoe dan ook, veel succes ermee!