de tuin van de buren ligt 80 cm hoger dan dia van mij. wie is verantwoordelijk voor het oplossen van het hoogteverschil?

Omdat de erfafscheiding moet worden vernieuwd komt nu een gedeelte van de grond en bladafval in mijn tuin Er moet dus een soort borstwering gemaakt worden om het hoogteverschil op te vangen Maar: wie moet dat betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.5K

Antwoorden (4)

Niemand moet direct wat en het is vervelend als je overlast van elkaar hebt. Probeer het probleem aan te kaarten en zoek samen naar een passende oplossing. Je moet w.s. toch nog wel langer met je buren doen... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er nog geen gemeenschappelijke erfafscheiding is, mag je die eisen.
Zowel jij als de buren kunnen eisen dat er een ondoorzichtige erfafscheiding van niet-organisch materiaal (muur, schutting enz) komt tussen de erven.
De andere partij is dan zelfs verplicht om voor de helft mee te betalen in de kosten van de aanschaf, bouw en onderhoud.
Het is dan ook van groot belang dat je het samen eens bent over het plan van aanpak.
Wees redelijk en heb ook oog voor de belangen van de buren. Kom je er samen niet uit, dan kan je de rechter laten beslissen.

Zonder toestemming van de buren mag je met jouw kant van de erfafscheiding doen wat je wilt, zolang je maar geen beschadigingen aanricht.
Dit geldt ook voor jouw buren. Zij mogen ook bij jou niets beschadigen.
Staat er echter een gemeenschappelijke heg en zij willen een muur, dan heb jij het recht om te weigeren. Tenslotte ben jij voor de helft eigenaar omdat er sprake is van mandeligheid.
Hoe dan ook, je zult het samen eens moeten worden over een vervanging. Ze kunnen echter niet de erfafscheiding weghalen zonder jouw toestemming.
amc
11 jaar geleden
Dit wordt geregeld in Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, Zakelijke Rechten.

In principe is een erfafscheiding gezamenlijke - en zogenaamde mandelige - eigendom (art. 60 en 62) en als deze zich op de erfgrens bevindt (art.36) en in dat geval dienen partijen volgens (artikel 46, 49) hiervoor gezamenlijk de lasten te dragen. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn, als deze zich namelijk duidelijk op een van de erven bevindt is de erfafscheiding alleen eigendom van die partij waar deze zich bevindt.

En in het laatste geval ligt het risico bij je buurman. Verder hangt het er vanaf van wie het initiatief uitgaat om de erfafscheiding te vernieuwen hoe dit moet worden opgelost, bij voorkeur in gezamenlijk overleg, maar is het een eenzijdige actie dan zijn de kosten voor je buurman, in ieder geval mag je buurman jou geen overlast bezorgen (art.37). Hier kan ook nog (art. 56) van toepassing zijn waarin wordt geregeld dat je toe moet staan dat de werkzaamheden kunnen worden verricht.

Een oplossing zou kunnen zijn om eerst een nieuwe erfafscheiding strak tegen de oude aan te plaatsen zodat de oude daarna kan worden verwijderd en de grond en bladafval niet bij jou in de tuin komt.

Het verdient natuurlijk altijd de voorkeur om zoiets in gezamenlijk overleg en voor gezamenlijke rekening op te lossen, het hebben van goede buren is wel wat waard.
Hoe het anders kan en beslist geen navolging verdient heb je gisteren kunnen zien in de rijdende rechter waar buren al jaren met elkaar in de clinch lagen en elkaar in het gunstigste geval volkomen dienen te negeren anders gaat het daar nog ooit helemaal mis.
11 jaar geleden
De borstwering om het zand in de tuin van uw buren te laten blijven is uiteraard voor de buren zelf, zeker als de tuin opgehoogd is en hoger is dan het maaiveld (grondpeil in de wijk), het betreft dan namelijk een bloembak.