welke vensterbank is beter voor mijn zaailingen?

Ik heb wat bloemen- en groentezaden gezaaid in bakjes voor op de vensterbank.
Nu vraag ik me af welke vensterbank beter is: die op de slaapkamer heeft ochtendzon, en daar zie ik ze meermalen per dag. de vensterbank op de logeerkamer heeft avondzon, maar dan moet ik er speciaal naar toe en kan ik vergeten water te geven. De temperatuur is hetzelfde, ongeveer 17 a 18 graden.
Aan de andere kant heb ik na het verspenen meer ruimte nodig, en de behangtafel past wel op de logeerkamer voor het raam, en niet op de slaapkamer. Dus dan moeten de jonkies ineens aan ander licht wennen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Die kamer waar de meeste uren de zon binnenschijnt. Normaliter zou je zeggen een kamer op het zuiden.
Na het verspenen moeten de jonge plantjes sowieso wennen aan de nieuwe situatie en vaak zijn er dan wel enkele worteltjes gebroken, waardoor ze het in het begin eerst weer nieuwe wortels moeten vormen. Dan maakt het niet zo veel uit of ze 's morgens of 's middags meer licht krijgen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op het zuiden hebben we geen ramen, daar wonen de buren ;-)
ik heb keus uit west of oost.
Zet je gezaaide plantjes gewoon in het licht,maar wel de eerste weken op de verwarming.
Mijn ervaring is , dat het het beste werkt als de grond lekker wordt verwarmd.
Als ze flink zijn opgekomen verhuis je ze naar een licht raam,en zet ze half Mei in de tuin.
Veel plezier met de zaailingen.
burgos