Wat is de beste manier om de erwten van mijn volkstuintje te drogen om ze te kunnen bewaren?

Ook als het gaat om invriezen, krijg ik graag tips.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Antwoorden (4)

U legt die best op in een niet vochtige plaats open op een stuk krantenpapier.
Zo deden mijn grootouders het steeds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om ze in te vriezen dien ze je ze eerst kort te blanchren ( de kook erover ) dan terugkeolen en invriezen.

Peulvruchten
De zaden van vrijwel alle peulvruchten kun je drogen. Denk aan erwten, allerlei soorten bonen, kapucijners etc. Het gaat heel simpel. Laat de peulen zo lang mogelijk aan de plant zitten, liefst tot ze bruin en hard zijn. Haal de zaden eruit, spreid ze uit over een plat oppervlak in de zon of in een droge ruimte en laat ze drogen. Eenmaal gedroogd zijn ze tientallen jaren houdbaar.
11 jaar geleden
Hallo Tzaziki56;

Hier bij mij in de buurt zie ik vaak dat peulvruchten , nadat ze aan de plant goed zijn gerijpt. Deze gerijpte vruchten met plant en al aan een lijn worden gehangen om in de lucht te drogen. Dit heeft als voordeel t.o.v. het drogen op een krant dat ze gelijkmatig drogen en niet regelmatig geschud moeten worden om, ondanks de krant, geen vochtplekken (rot) te krijgen.

Groetjes

Cor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je de peulen wilt bewaren om ze in het volgende voorjaar weer te zaaien. Als dit zo is dan kun je het beste de erwten aan de struik laten drogen totdat ze helemaal verkleurd en geel zijn. Als je de erwten nu uitpoolt en je wilt ze bewaren tot het volgende voorjaar dan kun je ze zonder risico in een plastic zak in de diepvries bewaren. Dit kan zelfs zeer veel jaren. Mocht je ze in het voorjaar willen zaaien dan kun je ze (zelfs bevroren) in de grond leggen en na veertien dagen staan ze als plantjes boven de grond.