Mijn hortensia's worden te groot. Kan ik deze kleiner snoeien zodat ik deze zomer tóch bloemen krijg?

Zo ja? Hoe en wanneer kan ik dat dan het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Het beste antwoord

De hortensia met de 'bolle bloemen' kan je in maart snoeien, de hortensia met de platte bloemschermen, de klimplant dus, kan het best in de zomer gesnoeid worden.
Snijd in het voorjaar de driejarige takken, die een ruwe bast en vertakte zijtakken hebben, op 5 cm. boven de grond af. Zo krijgt het hart van de plant weer wat meer licht. Er kunnen zo nodig ook enige tweejarige takken worden weggenomen.
Deze herken je eraan dat ze onvertakte zijtakken hebben.
De rechte stelen, zonder zijtakken, met een lichtere kleur en een dikke knop aan het uiteinde, laat je staan.Deze takken zijn 1 jaar oud. de overige niet gesnoeide takken zullen nu in de zomer gewoon bloeien. Zo pas je een soort verjongingssnoei aan, waarbij je elk jaar de heester verjongt door de oude takken weg te snoeien.

Heb je een verwaarloosde Hydrangea Paniculata, de soort met de grote witte bloempluimen, dan moet je die nu flink terugsnoeien. In het vroege voorjaar moet het oude hout dan nl. diep weggesneden worden. Nieuwe scheuten zullen in de zomer bloeien. het volgend jaar snijd je alle takken tot 15 cm. boven de grond weg.
De normale jaarlijkse snoeibeurt werk je aan een lage basis door de takken tot ong. 15 cm. terug te snijden. Later worden takken van het jaar daarvoor 3-5 cm. boven hun oorsprong afgeknipt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een hele goede snoei methode voor de hortensia. Met deze wijze snoei je de plant en je houd bloeiende takken.
Wat ik mis is het volgende:
Hortensia is een forse groeier. Tegelijk met de takken snoei pas ik ook wortel snoei toe. Dit doe ik door rondom voor 1derde deel van de plant met een schop te steken. Het 2e jaar het andere deel en het 3e jaar de rest. Hiermee voorkom ik een te forse groei, waardoor dus minder ( bovengrondse ) groei waardoor minder snoei.
amc
11 jaar geleden
Kan je natuurlijk voor kiezen. Ligt er aan hoe groot je de heester wilt hebben. Meestal is een forse hortensia erg mooi, mits op de goede plek en mits goed verdeeld door de snoei. Vraagstelster heeft niet veel ervaring met het snoeien van Hortensia's en dan is het niet erg logisch dat je meteen in de wortels gaat hakken.
Maar inderdaad, als je weet wat je doet, kan je ook wortelsnoei erbij toepassen.

Andere antwoorden (1)

Ja hortensia's kunnen in het voorjaar gesnoeid worden. Pas alleen op dat je ze niet te kort snoeit want dan vriezen ze nog kapot met een nachtvorst.
Zorg dat er op het deel van de tak dat blijft staan nog knoppen zitten zodat die uit kunnen lopen, dus boven de knop snoeien.