onze palboom ( trachicarpus fortunei) heeft er de geest aangegeven na de strenge winter. Wat kan ik in de plaats zetten? Speciale plant, winterhard.

daar de palm kapot is gegaan , zijn we op zoek naar een andere plant die ook heel speciaal is,maar ook tevens geschikt voor ons klimaat. Buiten bepaalde olijfboomsoorten die blijkbaar ook winterhard zouden zijn , zijn er nog andere planten waar jullie aan denken ? ( niet bamboe ); planten in de vorm van bonzai vinden wij ook mooi , maar een exemplaar van 1.70 m kost al wel wat ! suggesties zijn welkom. Maar voornamelijk , wat mag en kan ik geloven van het feit dat exoten in ons land wel overleven ? ze kosten teveel om kapot te laten gaan. En waar best aan te kopen

11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In onze tuin hebben we een wintergroene kurkeik geplant, als klein boompje is hij enigzins kwetsbaar, maar heeft alles overleeft en begint nu die prachtige kurkschors stam te krijgen.
Staat er nu 8 jaar.
Is ook uitstekend te snoeien.

Toegevoegd na 2 uur:
jaren lang hebben we elkaar wijs gemaakt dat velen exoten toch winterhard zijn in ons land, omdat er een opwarming van de aarde is en de kans op serieuze vorst in ons land is te verwaarlozen.
Maar de natuur heeft ons teruggevloten en laten zien, dat het niet mogelijk is, we zijn geen land voor olijven, palmen en bananen.
Buiten de exoten die de afgelopen winter niet overleefd hebben, zijn er natuurlijk nog heel veel erg mooie struiken/ bomen in ons land, die amper bekend zijn.

Zoals de Judasboom, met zijn lila/paarse bloemen voordat het blad uit komt. ( tot 5 m.)

Of de augurkenboom, met zijn paarse op augurken lijkende eetbare vruchten en zij bijzonder mooie blad. ( tot 2 m. )

Of de Mahonia bealii, met zijn leerachtige wintergroene blad en zijn bloei in de winter, daarna in de zomer trossen paarse bessen. ( tot 2 m. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doralien
11 jaar geleden
Dank voor je reactie,maar zo n kurkeik wordt dat niet heel groot? We willen iets een plaats geven naast ons terras, zodat we er van binnenuit kunnen van genieten,maar mag niet te snel of te groot worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die hier staat is nu 3 m. hoog, maar je kunt ze uitstekend snoeien.