Alles wat over de schuting hangt van de buuren op mijn erf mag ik dat verwijderen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Bij bomen ed zeker:

Overhangende takken en doorschietende wortels
U heeft het recht om uw buren, door middel van een schriftelijke aanmaning met termijnstelling, te vragen overhangende takken van hun boom te verwijderen. De termijnstelling moet redelijk zijn, bijvoorbeeld zes weken. Indien uw buren niet tijdig reageren, mag u zelf de over de erfgrens hangende takken snoeien. Maar doe dit liever niet zonder eerst uw buren te hebben ingelicht.
Probeer het samen eens te worden over welke takken er verwijderd kunnen worden zonder de vorm van de boom te verminken. Op die manier blijft de vrede behouden.

Maar je kan natuurlijk veel beter even met je buren een kop thee drinken en kijken hoe jouw situatie beter kan worden zonder dat het hun te veel moeite kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat mag alleen nadat je de buren een aantal malen hebt gemaand om de overhangende takken/vruchten weg te halen. Daarna mag je die (op zijn kosten) verwijderen. Je mag daartoe niet het erf van je buurman betreden. Vruchten die op jouw erf vallen mag je je wel toeëigenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je het echt hinderlijk vindt. Omwille van een goede verstandhouding met je buren zou ik wel eerst vragen of zij het liever willen weghalen. Als ze weigeren willen ze geen goede buur maar liever een verre vriend. Ik zou het dan zelf weghalen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Op de site van 'bouwhelp.nl ' staat de regelgeving hierover. Bij overhangende takken staat dat ze verplicht zijn ze op jouw verzoek te verwijderen. Doen ze dit niet heb je het recht het zelf te doen. Kijk maar eens op'
http://www.bouwhelp.nl/vraag/7774 bouwen erfafscheiding op mandelige scheidsmuur.

Toegevoegd na 21 minuten:
Scroll door tot;overhangende takken en wortels.
amc
14 jaar geleden
Je mag overhangende takken verwijderen, eraanhangend fruit voor eigen gebruik plukken (als je de tak laat hangen) ed.
De buurman mag echter GEEN fruit plukken van dat deel van zijn tak die boven jouw erf komt. Dat is nl. jouw fruit. (Wel kan ie boven eigen grond de tak afzagen)

Je mag bv GEEN poes van de buren, welke over de schutting komt blijvend "verwijderen",

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is derhalve de enige vorm van eigenrichting die het wetboek toestaat.

Overigens, doe dit neit zonder vooraf de buren te informeren als je nog einge verstandhouding met ze hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt wel ingewikkelder als het geen grond in eigendom danwel erfpacht is. Bvb in het geval van een huurhuis. Ik zou dan dan naar de beheerder stappen.
Een huurcontract regelt namelijk een gebruiksrecht (binnen de voorwaarden). En als de vraag dan is: mag de huurder next door (in het gunstigste geval is het een kleine boom) mijn erf gebruiken dan is het antwoord nee, maar je bent daarmee nog geen eigenaar. En als je bvb de boom zodanig mutileert waardoor ie dood gaat dan ben je wel aansprakelijk, want die boom is waarschijnlijk wel eigendom van de buren.

Toegevoegd na 3 minuten:
"mijn erf" : "het erf dat ik huur danwel in pacht heb". Heeft de buurman recht van overpad dan ligt het weer gecompliceerder. Als de buurman er mag komen lijkt me dan zijn boom ook. Maar dat is theorie hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overpad is zeer gespecificeerd recht. Dat betreft NIET een boom.
Verder heeft een huurder dezelfde rechten als een eigenaar jegens overhangende takken van de buren tenzij in de huurovereenkomst anders gesteld. Wat ik me alleen kan voorstellen als er bij de buren een monumentale boom staat die beschermd is. Je hebt in zoverre gelijk dat je die boom niet mag ziek maken en vergiftigen,. Snoei je hem met voldoende kennis van zaken dat ben je mi. niet aansprakelijk als die boom dood gaat. Want de bewijslast dat het wel door het snoeien komt is aan de buurman. Dat gaat hem dan niet lukken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de specifikatie. Het leek me dan ook een theoretisch iets. Stel dat de buurman wel met de fiets mag naar het recht van overpad. Dan zou hij met evenveel recht via de takken van zijn boom mogen. Dat de rechten hetzelfde zijn (in geval van huur of eigendom)is mogelijk zo maar ik zou dan toch naar de eigenaar stappen of diens vertegenwoordiger, de beheerder en niet naar de buren.
Ook voor wat de wettelijke aanprakelijkheid betreft. Wel zo zeker. Zoals je weet is het met bomen zo dat ze wortels hebben. Die liggen vaak nog verder van de stam dan de takken uitstaan. Wortels en takken zijn aan elkaar gelinkt en wortels zijn benevens groeidingen ook een stuk stevigheid. Waait de boom om, naar boze buurmans kant, zit ie toch met de gebakken peren! Die monumentaliteit is een fijne toevoeging. En je hebt helemaal pech als er een zeldzame levensvorm op die takken zit.
of dat mag? gewoon f aan de buurman vragen en overleggen :)