Kan ik mijn vijver beter helemaal laten dichtvriezen?

Ik heb een ontluchter in mijn vijver geplaatst zodat er altijd een wak openblijft.Onlangs zag ik duidelijk reigersporen in de sneeuw bij het wak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Link met veel informatie: http://www.tuinadvies.nl/vijver_winter.htm

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je met ontluchter, BELUCHTER.
Dus iets met een luchtpompje.
Dat is de allerbeste oplossing die er is.
In de winter ontstaat er onder het ijs, moerasgas!
dat is zeer giftig voor de vissen.
Indien het harder vriest dan 6 graden, dan vriest het ijs aan het vijverfolie vast en kan het moerasgas niet meer ontsnappen, als eerste gaan de kikkers dood, daarna de goudwindes en daarna de goudvissen als laatste de slakken en waterplanten.
De rottings bacterién die het moerasgas produceren onttrekken ook zuurstof aan het water, de vissen gaan dus dood door het giftige moerasgas en het gebrek aan zuurstof, ook in de natuur in heel strenge winters met veel sneeuw op het ijs (is heel slecht!)gaan vaak duizenden vissen dood.
De dode vissen gaan op den duur drijven tegen de onderkant van het ijs en vriezen hier vaak aan vast.
De mensen zeggen dan ten onrechte, de vissen zijn in het ijs doodgevroren.
Indien er een wakje openblijft, kan het moerasgas ontsnappen en blijft alles leven.
De vijvervissen zijn in het koude water erg traag en zitten op de iets warmere bodem te wachten op beter weer.
De Reiger heeft geen enkele kans om de vissen nu te pakken, wel als later het ijs allemaal weg is en de vissen weer wat gaan zwemmen.
Span er dan een net over heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je Ed,ik heb inderdaad zo'n luchtballetje.
Ivana
14 jaar geleden
Weer helemaal geweldig! +1

Andere antwoorden (9)

Als je rijgersporen ziet, is de kans groot dat je geen vissensporen meer ziet als het ijs straks gesmolten is...

En de vissen kunnen best overleven in een totaal dichtgevroren vijver, dus laat die beter helemaal dichtvriezen in het vervolg... Nu is het waarschijnlijk te laat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee XiniX,de vissen zijn er gelukkig nog wel want ze zitten vaak op de bodem in de winter>
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal 200% fout xinix1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed,Wat adviseer jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
colinda zie mijn antwoord hieronder.
De reiger heeft het heel zwaar gehad de afgelopen tijd. Als je het niet erg vindt dat er misschien een visje wordt opgegeten, dan zou ik die wak laten zitten. Help je de reiger. Straks in het voorjaar kun jij weer een paar goudvissen uitzoeken voor in je vijver.

Alvast dank namens de reiger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vissen kunnen er best tegen als je vijver dicht vriest, zeker als je voldoende zuurstofplanten erin hebt die ook bij lage temperaturen nog zuurstof produceren (waterpest bijvoorbeeld). Je moet dan natuurlijk wel de sneeuw van het ijs afhalen zodat er voldoende licht in het wateer komt.

Het is voor de reigers natuurlijk wel een grote aantrekkingskracht die paar wakken boven vijvers als alle andere vijvers dicht gevroren zijn. Ik laat de vijver altijd dicht vriezen, scheelt nog stroom ook en de vissen en planten doen het er prima op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dicht laten vriezen is wat mijn ervaring betreft geen optie. Wanneer je voldoende (riet ed)planten in de vijver hebt staan komt er m.i. voldoende lucht enzo bij. Maar mijn ervaring is dat de vissen met hun vinnen vast vriezen aan het ijs. Dus via (de kunstmatige) opening schep ik water weg zodat er ruimte zit tussen het ijs en het water. De opening is bij mij afgedekt dus de reiger kan niet bij de vissen die daar lucht?? happen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder luchtschacht kunnen gassen niet afgevoerd worden in je vijver, dit is zowel funest voor vissen als de meeste planten. Daarnaast kost zo'n systeem tussen de 6 en 8 euro dus waarom niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helmaal juist!+1
je kan er ook over denken om een piepschuim bak met deksel in te leggen en gewoon regelmatig even het ijs daar uit te verwijderen of je beluchtingspompje daar onder te zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals anderen al zeiden zitten de vissen onderin, dus de reiger kan weinig kwaad.

Een luchtpompje is altjd een goed idee, omdat zoals Eddijst zegt het moerasgas eruit moet kunnen en
de vissen zuurstof nodig hebben.
Open laten dus.

Zoals gezegd kan je dan nog een beetje water uit het wak scheppen. Door een beetje water eruit te scheppen ontstaat een luchtlaag tussen water en ijs, krijgen de vissen meer zuurstof, en vriest de rest van de vijver minder snel weer dicht

idd moet je sowieso wel een vijver van 80 cm diep hebben.
de mijne is dat niet: ik wilde er toch geen vissen in doen, had geen zin om nog langer te graven, en kon de extra aarde uit het gat ook niet kwijt.
Tot de buurman mij een plezier wilde doen met 2 goudvissen, en deze 50 jongen kregen.
Ik heb er zoveel mogelijk uitgehaald vorig jaar, mijn hele ecosysteem lag overhoop en ik had alleen nog maar alg.

mijn vissen hebben vorig jaar de winter overleefd. Dit jaar ben ik benieuwd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vijver helemaal laten dicht vriezen, kan je alleen maar doen als je vijver groot en diep genoeg is.
De kleine voorgevormde (kunstof) vijvers hebben wel vaak een dieper gedeelte in de vijver, maar dat is bij strenge vorst vaak te klein, ik heb al gezien dat daar alle vissen in het ijsbevroren waren.
Zet er anders een bosje riet of stro in (rechtop) zo kan er nog altijd zuurstof in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vijver heeft gelukkig een groot gedeelte dat ruim 1.50 meter diep is, en daar zitten m'n vissies nu (ik zag ze van de week tijdens een paar dagen dooi nog allemaal bewegen :-) Ik heb normaal een filter + pomp in de vijver. Het filter weggehaald voordat het flink begon te vriezen, maar de pomp (die op ruim 1.50 meter diep staat) doet het gewoon nog steeds, zelfs laatst bij -15! Dan is er een constant wak waar de pomp een bol fonteintje maakt, en het is echt geweldig om te zien hoe heel erg veel vogeltjes daar dan komen drinken :-)
En reigers die krijgen echt geen visjes te pakken op 1.50 diepte (hoop ik).