Na hoeveel dagen kan je gezaaid gras maaien?

Ik had nog een schaal waar wat in moest, toen dacht ik, ik zaai er gewoon gras in. We hadden namelijk nog gazonzaad liggen. Het is nu denk ik anderhalve week jong, en de eerste sprieten zijn al +- 8cm. Er is iemand tegenaan gekomen, waardoor wat sprieten geknakt zijn. Ik wil het graag afknippen, maar ik weet niet of dat al kan. Het gras groeide in het begin erg snel, misschien wel 1.5 cm per dag! Er komen trouwens nog steeds nieuwe sprietjes uit de grond. Waarschijlijk komt dat omdat ik de grond met zaad gemengt heb, en de lagere zaadjes nog helemaal naar boven moesten groeien.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb het binnen gezaaid, misschien is dat belangrijk om te weten. :)
Als aanvulling op mijn interieur.

Toegevoegd na 25 minuten:
En op welke hoogte moet het gemaaid worden? is er een minimale hoogte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Met deze kou gras gezaaid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en het groeit heel goed!! :P sorry, ik bedoelde binnen ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik denk al :p
Ow ja, ik las nu pas schaal

Het beste antwoord

Wat een leuk idee om binnen gras te zaaien. Zorg er in ieder geval voor dat de schaal voldoende licht krijgt. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat de schaal niet in een te warme omgeving staat. (het liefst dus dicht bij een raam. Nu de eerste grassprieten naar boven komen is het zaak deze direct terug naar 3 cm hoogte te knippen. Indien je dit de komende periode goed doet, zal het “gazonnetje” goed dicht groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En moet ik het gras wat er af gaat laten rotten? of kan ik het beter weghalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gras dat u er vanaf haalt met de schaar, dient u weg te halen.
Dit omdat het inderdaad kan gaan rotten.

Andere antwoorden (1)

Kan altijd; nieuw gras moet je altijd knippen met een (hegge)schaar omdat je het anders uit de grond trekt omdat de wortels nog iet genoeg vast zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan dat in het begin ook al?
Of moet je eerst wat wachten omdat anders het gras uitdroogd of sterft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijken tot waar het groen is; buiten is dat 4-5 cm hoog; gras binnen is iets bijzonders, Hangt er ook vanaf wat je er van wilt maken in je interieur. Koeien eten er doorlopend van, afknippen maakt niet uit, Wel kan het geel worden als je het (matig) bemest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg me gewoon af of het gras een bepaalde leeftijd en sterkte en wortelgroei moest hebben voor dat het afgeknipt kon worden :)