Groeien bomen in de winter?

Ik ben een meisje van 8 jaar en wil dit weten voor een opdracht van school

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Er staat mij van m'n eigen schooltijd bij dat bomen niet meer groeien onder de 4 graden celcius. De boom komt dan in een winterslaap. Maar leven doet de boom nog wel want de binnenkant is dan warmer dan bij de bast. De boom blijkt zichzelf dus ergens een kacheltje te hebben. Dat zal dan wel een of ander chemisch proces zijn waarbij warmte vrijkomt.
Mogelijk is er een verschil tussen soorten bomen?
Tip: bel een kweker of een medewerker van een hortus. Of zo je in een stad woont de stadekoloog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, bomen groeien in de winter helemaal niet. Het is dan te koud. Als de planten meer licht en warmte krijgen in het voorjaar beginnen ze weer te groeien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bomen groeien naar het licht toe.
In de zomer is er veel meer daglicht, vandaar dat ze zomers sneller groeien dan in de winter.

Maar ook in de winter kan een boom best een stukje groeien, zolang hij maar voldoende voedingsstoffen kan opnemen via de wortels.

Maar licht is een hele belangrijke voorwaarde om te kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bij bomen ligt de sapstroom nagenoeg stil in de winter , de sapstroom zorgt er bij de bomen voor dat de bladeren in de zomer van voeding en vocht worden voorzien en bevorderd dan ook de groei. s'winters ligt dat proces dus helemaal stil, dus kan er niks groeien in de boom. De boom is dan in een soort rust.

Bevriezen kan de boom ook niet, de boom is daar tegen bestand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor de knoppen in de takken groeien nu het meest... de nieuwe blaadjes in de verpakking, dat gebeurt nu juist...

Dus die groeien, bij strenge vorst kan ik het niet bevestigen, maar als het een beetje koud is groeit het netjes door... Zo lang de sapstroom maar enigszins loopt, groeit de boom, zonder sapstroom natuurlijk niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de winter groeit de boom niet, dan staat ze te wachten tot het weer voorjaar wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor bijna alle planten en bomen is de themperatuur van minstens 10 graden boven nul nodig om te gaan groeien.
Ook moet er een bepaalde daglichtlengte wezen en een constante nachtthemperatuur boven 0 graden.
Dus bomen groeien niet in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.
Dat kun je achteraf heel goed aan de jaarringen zien dat de boom ook in het koudere seizoen groeit al is het weinig.
1 jaarring bestaat uit een smalle donkere en een bredere lichte ring.
Groeiringen of jaarringen zijn patronen die herkenbaar zijn op de doorsnee van dwars gezaagd hout. Bomen, vooral bomen die groeien in een gematigd klimaat, hebben een wisselende groeisnelheid van de buitenste laag van de stam. Rondom het binnenste, reeds afgestorven hout bevindt zich een levende laag, waarin het cambium zorgt voor de diktegroei. Onder gunstige omstandigheden groeit de boom snel en zijn de cellen groot en wijd; wordt het weer slechter dan worden ook de cellen kleiner en de laag dichter. In de winter vindt er vrijwel geen groei plaats, zeker bij loofbomen. Op doorsnee zijn deze verschillen zichtbaar als lijnpatronen die concentrische ringen vormen. Deze heten jaarringen.

Hierdoor kan men aan een omgezaagde boom zien op welke leeftijd deze is geveld door het aantal ringen van de rand naar het centrum te tellen.

In droge en natte jaren, of in koude en warme, zullen bomen verschillend dikke jaarringen afzetten. Hierdoor ontstaan patronen van dikke en dunne jaarringen die bij alle bomen in een bepaald gebied, (die aan dezelfde klimaatomstandigheden zijn blootgesteld) vergelijkbare patronen veroorzaken. Deze patronen worden gebruikt in de dendrochronologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bomen gaan in een soort rust maar bereiden wel de knoppen groei scheuten voor. Als het warmer wordt dan wordt dat proces in gang gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bomen groeien in de winter niet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige bomen groeien in de winter wel (naaldbomen)maar erg langzaam,loofbomen groeien in de winter niet omdat er dan geen blad aan de bomen zit waarmee ze water en voeding omzetten in groei.