hoe kan ik zien of een egelhuis bewoond is, zonder de winterrust van het dier te verstoren?

met een groep kinderen egelhuisjes gemaakt en nu willen ze in de winter graag weten of er een egel in hun huisje woont.

11 jaar geleden
in: Tuin
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat leuk!
Hoop dat je bewoning hebt deze winter.

Het beste antwoord

in de winter valt dit niet meer te controleren zonder het risico de egel te verstoren, wat funest kan zijn.
je kunt wel controleren of er nu egels bezig zijn te nestelen in de huisjes.
je steekt daartoe een strohalm in de grond, vlak voor de ingang.
zie je later dat deze opzij is geschoven, dan is de kans groot dat een egel bezig is zich in het huisje te nestelen.
Rieneke1
11 jaar geleden
pinnetje
11 jaar geleden
fijne tip, dank je wel.
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan.
en uiteraard kan je na de winter de huisjes gaan inspecteren en schoonmaken.
pinnetje
11 jaar geleden
of laten staan, dan willen ze misschien het als nest gebruiken. Een webcam zou ook wel leuk zijn...
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, schoonmaak in het voorjaar is noodzaak.
uitwerpselen moeten verwijderd worden, en je wil niet dat het egelhuisje een besmettingshaard wordt door vlooien, schimmels en mijten.
ook oud nestmateriaal verwijderen.
in de zomer zal het waarschijnlijk niet gebruikt worden, tenzij om een nest te werpen.
in de zomer draaien egels van bladeren en gras een simpel zomernest.
pinnetje
11 jaar geleden
voor kinderen is het op deze manier ook boeiend, egel ja of egel nee...Dank!