Hoe voorkom ik dat slakjes bij de nieuwe stokroos kunnen komen?

Ik heb diverse antwoorden gelezen over bestrijden van, maar is er iets wat ik rond mijn nieuwe plant kan leggen waar ze door wegblijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.3K

Het beste antwoord

als je de slakkenkorrels van ecostyle (escar-go) rond de plant strooit, is dat afdoende en veilig voor andere dieren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het - punt niet helemaal. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alles uitgeprobeerd en jou advies opgevolgd. Het werkt!!!!!!

Andere antwoorden (6)

Als je liever geen slakkenkorrels wilt gebruiken:
Slakken kruipen niet graag over een ruwe ondergrond. Je zou dus om de plant bijvoorbeeld ruw materiaal, zoals grind, stokjes of cacaodoppen, kunnen strooien.
Ook kun je aan de voet van de plant, dicht op elkaar satestokjes rechtop in de grond steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stokrozen hebben vooral last van wantsen, dat zijn kleine platte insecten, die het vocht uit zeer jonge blaadjes zuigt.
Hierdoor ontstaat er een zeer klein gaatje, die als het blad verder groot wordt, meegroeien tot talrijke flinke gaten.
Veel mensen denken dat het rupsen of slakken zijn geweest, maar vinden nooit iets.
Mocht je toch slakken zien, dan zijn de ( niet giftige) slakkenkorrels van ecostyle het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in tuincentra speciaal koperband of ringen kopen die je om de planten heenlegt. Het schijnt dat hun slijmlaag elektrische schokjes krijgen als ze het aanraken en dat vinden ze uiteraard niet prettig. Ze zullen het dan ook mijden.
Ik heb zelf diverse hosta's in de tuin en dit is werkelijk als biefstuk voor de slak. Ze zijn er allemaal even gek op!
Ik heb toen een klein potje poeder gekocht dat je rondom de plant door de grond werkt. Het stinkt verschrikkelijk naar knoflook en de stof trekt naar de wortels van de plant. De slakken hebben een hekel aan knoflook en zullen hem dan ook niet lekker vinden. Sinds ik dit poeder heb gebruikt, blijven mijn hosta's onaangetast.
Wat ook werkt is om 2 liter water in een gieter te doen bijv. en er een handvol fijngesneden tomatenbladeren en 5 geplette knoflooktenen in te doen.Laat dit een nacht staan en giet het op je planten die je wilt beschermen.
Heb je geen tomatenplanten, dan werkt brandnetelblad ook goed.
Chemische bestrijdingsmiddelen zijn natuurlijk erg effectief, maar ze maken meer kapot in de grond dan alleen de slakjes. Ze zijn bovendien ook nog eens duur.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van zo'n antwoord kan ik ' smullen' .
+
amc
11 jaar geleden
Ik zeg heel vaak 'eet smakelijk' maar in dit geval ????
ik vind het in elk geval een leuke toespeling op mijn persoontje en een complimentje dat zelfs dit soort 'receptuur' wel lekker zal zijn. dank daarvoor!
(^0^). LOL/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....Zou het regelmatig strooien van knoflookpoeder dan ook niet kunnen helpen?
amc
11 jaar geleden
Ik denk het niet, want het verwaait en als het regent is het ook weg. Beter kan je dan ook geperste knoflook met wat water gieten of, net zoals de monniken uit vroegere tijden, knoflook planten naast hun groenten zetten, om ongedierte zoals slakken, op afstand te houden.
Er zijn overigens nog meer van die 'afweeerplanten' voor slakken; Oostindische kers, tijm, salie, hysop en tomaat, zijn planten waarvan slakken de geur niet lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe heet dat "poeder" ?
amc
11 jaar geleden
Het poeder zijn meer kleine korreltjes, die je door de bovenlaag grond werkt, rondom de stokroos bijv. en het concentraat wordt dan door de wortels v.d. plant heel snel opgenomen. De smaak en de geur verandert daar door en dit merk je zelf niet. Alleen slakken nemen het waar. Ze eten er niet meer van. Het spul heet 'Pireco' en ik heb het altijd bij Bakker, Hillegom mee besteld.
amc
11 jaar geleden
Trouwens rupsen houden er ook niet van!
Een zeer oud maar probaat middel en ook nog goed voor het milieu is bier. Maak een gat in de grond en zet er een pot of glas in. Maak de grond egaal zodat de bovenkant van de pot gelijk is met de vloer. Giet nu wat bier in het glas en alle slakken en slakjes uit de omgeving laten zich in de pot zakken om te genieten van het bier en ze komen nooit meer uit de pot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slakken zijn vaak ongewenste bezoekers in de tuin. Deze beestjes eten graag de bladeren van voornamelijk mooie bladplanten, zoals de Hosta. Slakken eten gaten in de bladeren en kunnen de planten daarmee grote schade toebrengen.

Wat zijn slakken?
Zowel huisjesslakken als naaktslakken kunnen je planten aanvreten. Naaktslakken zijn echter de grootste plaag en kun je maar beter bestrijden. De weersomstandigheden bepalen de hoeveelheid slakken die te voorschijn komen. Bij een warme vochtige zomer is de kans op slakken groter dan in een droge periode.

Slakken voorkomen
Voorkomen is altijd beter. Je kunt slakken in je tuin voorkomen door vooral planten te plaatsten die ze niet lusten. Wil je toch vraatgevoelige planten in je tuin, zet ze dan naast planten waar de slakken niet van houden. Zorg dat je tuin netjes is, zodat de slakken weinig plekken hebben om te schuilen. Ook kan een goede lenteschoonmaak helpen, omdat door het bewerken van de grond de slakken en eitjes dood kunnen gaan.

Slakken bestrijden
Er is helaas geen manier om volledig van slakken af te komen. Er zijn wel enkele manieren om zo min mogelijk slakken op je planten te krijgen.
Kijk voor de diverse milieuvriendelijke manieren van slakken bestrijden en voorkomen op de website www.tuinieren.nl/onderhoud/slakken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een andere methode die al heel lang gebruikt wordt, is het simpelweg bewaren je eierschalen, dus niet meer weggooien, maar met de scherpe kanten omhoog rond de door de slak begeerde plant neerzetten, daar wenst meneer slak niet overheen te klimmen: plant gered!
succes!