Is de bladval van de bomen nu later dan andere jaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is mij ook opgevallen

Het beste antwoord

Dat is lastig te zeggen op dit moment. De eerste bladeren die vallen zijn die van de berk. Dat is gemiddeld op 21 sept maar de cijfers zijn nog niet bekend (tweede link, klik op planten links dan krijg je ook bomen). Je kunt op de site van natuurbericht zien hoe het de afgelopen jaren was.

Bijv over 2011 staat er bij de herfst: De bladverkleuring en bladval waren gemiddeld dertien dagen later dan normaal. Vooral de zeer hoge temperaturen in september zorgden voor de vertraging. Door de combinatie van een zeer droog voorjaar en een zeer natte zomer kwam bij individuele bomen de bladverkleuring en bladval relatief vroeg op gang. Pas toen half oktober de minimumtemperatuur even rond het vriespunt kwam te liggen versnelde het proces van bladverkleuring zich. Naast meldingen van bladverkleuring en bladval kwamen bij De Natuurkalender relatief veel meldingen van najaarsbloei binnen van soorten als gele lis, fluitenkruid en bosanemoon en eind november zelfs bloeiende appels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat daarop van invloed is:
Een droog najaar.
Een nat najaar.
Een droge zomer.
Een natte zomer.
Het aantal koude nachten met al nachtvorst.
De hoeveelheid direct zonlicht.

Momenteel verloopt alles vrijwel normaal en zeker niet later.