Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zouden mijn kippen eten van onze Buxushaagje?

Ik zou mijn kippen in onze moestuin laten lopen en natuurlijk dan die moestuin onkruid vrij houden. Maar er staan juist aangeplanten en of juist gestekte Buxusplantjes. En nu is mijn vraag of die kippen ook dit Buxusplantje zullen aanvallen en kaal plukken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Bij een vriend, die ook kippen heeft, werd de buxus niet aangevreten. De moestuin werd volledig verwoest door de kippen. Dus het is aan te raden een omheining om de moestuin te plaatsen, tenzij de oogst niet voor eigen consumptie is bedoeld. De Buxus word bij mijn weten dus niet aangevallen door kippen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ons kippen hebben nog nooit aan de hagen gezeten en er staan 2 soorten, buxus en ligustrum.
De moestuin daarentegen hebben we elders moeten onderbrengen want dat was een puinhoop !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je in bovenstaande antwoorden hebt kunnen lezen eten kippen geen buxus. Kippen eten namelijk geen verhoute planten en struiken. Deze kunnen ze niet verteren. Kippen eten alles wat kruidachtig is en maken daarbij geen onderscheid tussen de (pas) gezaaide groenten en het onkruid, beide worden opgegeten, groenten eerst. Als je kippen in de moestuin wilt laten lopen kun je dat doen als je geen groenten meer hebt staan. Kippen in de moestuin laten lopen lijkt heel landelijk en idyllisch, maar ze eten alles op wat ze lekker lijkt.
De pas gestekte buxus loopt wel enigszins gevaar als de kippen gaan scharrelen en de grond omwoelen. Zeker als je de buxus in lekker losse grond hebt gezet. Kippen eten graag wormen en wormen houden van losse grond. Kippen zijn slim genoeg om dit te weten en zullen dus bij hun jacht op wormen de stekken er uit graven.
Mijn advies is dus: houd de kippen in de ren totdat je de moestuin leeg hebt en de losse grond is ingeklonken rond de stekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding