Wat is dit voor een plant? (Geen water nodig, groeit uit bol)

Ik heb vandaag 3 plantjes gekocht, volgens de bloemist zou het woestijnroos moeten zijn.. Maar als ik daar op zoek krijg ik een heel ander ding te zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
dit lijkt idd niet op een roos van jericho.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de bol wel maar de bladeren en stelen zelf niet idd. gaat dus niet om 3 plantjes, maar om 6 plantjes waarvan 3 3 roos van Jericho zijn (woestijnroos) en idd geen water nodig hebben, en de andere 3 zijn m.i. (blad)begonia's. @unholiness er word hier druk gespeculeerd over de bol van de woestijnroos en/of de bol van de plant waarvan je blad kan zien. kan je duidelijkheid geven over de bol die in deze droge plant staat? (is het een plantenbol/knol, klei(mengsel) of iets anders?) ik ben inmiddels weer héél erg benieuwd geworden vanwege het aantal planten, en wat er nu wel of niet onder bol verstaan kan worden, en wat nu wat is) ;-)

Het beste antwoord

de bloemist heeft gelijk, maar eigenlijk heb je er 6 gekocht.

de jonge bladbognias staan in een stukje klei, en de klei zit idd in een woestijnroos.
men noemt het ook wel roos van Jericho, en denk dat jij het exemplaar hebt wat Selaginella lepidophylla heet.
de bladbegonia's noemt men ook wel de begonia rex.

(schitterende planten, het blad zal nog veel mooier en groter worden. sommigen hebben een metaalachtige glans)

woestijnrozen zijn hele bijzondere plantjes die echt jarenlang zonder water kunnen. op het moment dat ze wel water krijgen gaan ze open en hebben wat weg van een varen.

zo overleven ze in droge periodes, en nemen het er heel snel van als het gaat regenen. (in de gebieden waar ze leven verdwijnt het water relatief snel in de schrale grond dus haast is geboden)

ik heb ze ook gehad, en als je ze in een schaaltje water zet sta je er echt van te kijken hoe ze in een hele korte tijd groen worden en opengaan.

ben je ze beu laat je ze weer drogen. hier hoef je dus echt geen groene vingers voor te hebben :)))

wellicht heb je deze planten weleens een keer in een westernfilm gezien.
daar rollen ze door de wind op de set langs als grote droge bollen.

mochten je bladbegonias op een gegeven moment het loodje leggen heb je nog wat speciaals over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roos van Jericho, ken ik wel, maar de combinatie met een bladbegonia, ontgaat me totaal!
Volgens de vraagstelster, zou alles zonder water gaan groeien.
Dat is toch wel verkeerd begrepen en waar zou dan de begonia van moeten groeien?
Zonder pot en grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan geen bladbegonia zijn, die kan niet zonder water, het moet dus een knolbegonia zijn, die loopt uit op het vocht wat in zijn knol zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ho, ho, 'rustig' blijven Eddepet :-)
ik beweer niets, maar geef aan wat ik denkt dat het is, niet dat het ook zo moet zijn, laat staan andere mogelijkheden uitsluit. de combinatie zal je ontgaan, maar bloemisten zijn creatieve mensen: ze kunnen de 'raarste' combinaties maken en bedenken. juist aparte dingen verkopen beter dan een standaard plantje in een pot (dat kan men ook bij de supermarkt halen of zelf ergens een pot omheen doen) misschien dat de vraagsteller kan vertellen of de plant in klei staat, of dat de bloemist de woestijnroos heeft laten opdrogen om een bol? zelf heb ik nergens gelezen dat #alles# zonder water groeit.
de vraagsteller heeft het immers over 3 planten, maar het zijn er 6. wellicht heeft ze gevraagd naar 'de droge' plant, waarop de bloemist vertelde dat het een woestijnrozen zijn welke je geen water hoeft te geven. wat eveneens verwarrend kan zijn:
'de droge' plant is een bol waardoor het lijkt of het plantje uit een bol groeit, wat weer de bol van een begonia kan zijn. op het rechter plantje ziet ik iets wat ik definieer als klei, (of compact kleimengsel)waar #een# begonia in staat.
voor de wortel van een begonia kan ik de kleur, vorm, en grote niet helemaal rijmen, maar ben geen kenner) klei gebruikt men vaker bij planten die het niet fijn vinden om met de voetjes in het water te staan.
over de eigenschappen van klei(grond)of mengsels/toevoegingen zelf hoef ik je uiteraard niets uit te leggen. :) echt vreemd is ook deze combinatie niet, omdat men veel onderzoek heeft gedaan naar de eigenschappen van klei juist i.c.m. met de begonia. (kan enkel lappen tekst vinden van onderzoeksresultaten, maar als je met google zoekt met de woorden 'klei (grond) en begonia kan je best veel info vinden) ook een knolbegonia heeft water nodig, al kan dit minder zijn dan bij een andere begonia. m.i is het niet duidelijk of de woestijnroos zonder water kan, of dat de woestijnrozen én de begonia's zonder water zouden moeten kunnen. zo, en nu ga ik ff met de kids de bloemetjes buiten zetten
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, rustig blijven Eddepet, ik ben de rust zelve.........
Maar dit soort vragen prikkelen mijn fantasie/ kennis. ;-)
Een bladbegonia, kan geen dag zonder water.
Een knolbegonia, maanden, maar kan nooit uitgroeien tot een plant met bloemen.
ja je ziet iets van klei zitten.
Maar mogelijk is dit een plant die we niet kennen, er komen
bijna iedere week nog steeds nieuwe planten in de handel. Lekker gewandeld met de kids?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet dat jij de rust zelve bent: daarom ook 'rustig' tussen haakjes Ed, gevolgd door een knipoog. het is enkel dat je in je 2e reactie stellig (op mij) overkomt met de essay. 'het moet de knolbegonia zijn, dat kan niet anders' de knolbegonia heeft weinig water nodig
dat de bladbegonia meer water nodig heeft dan de knol
de wortel van een knolbegonia is bolvorming. ben het allemaal roerend met je eens, en weerleg dit ook zeker niet. (ik kijk wel link uit! ik ben heksje eucalypta, en geen -tuin- kabauter tenslotte) :)
mijn conclusie op andere premissen gebaseerd dan die van jou, dat is alles.
heb geprobeerd de permissen uiteen te zetten, maar wellicht ben ik hier niet in geslaagd, en je mogelijk hierdoor niet inhoudelijk reageert en wat brainstormt? mij idee:
dat de vraagsteller de woestijnrozen geen water hoeft te geven wil niet zeggen dat de planten die hierin staat geen water nodig hebben, omdat ze ook deze geen water hoeft te geven.
dit wil niet zeggen en en per definitie ook zonder water kunnen.

het water kan bv al dus zitten in de klei wat jij mogelijk aanzien voor de bol waaruit de planten groeien, en dit dezelfde bol daarom een wortel moet zijn, welke van een knolbegonia moet zijn. jouw conclusie is snap ik, net als de premisse hiervan, en maak hier ook geen twistpunt van mocht dit zo overkomen.
persoonlijk sluit ik dus niet uit dat het geen bladbegonia is, en geen knolbegonia. en daarbij: op gv mag je niet dezelfde antwoorden geven, maar dat wil niet zeggen dat ik door mijn antwoord dan van jou weerleg, ik het bij het juiste eind heb, en jij het verkeerd hebt los van mijn antwoord en 'conclusie'' hierin:
voor mij is het dus niet zo logisch dat het geen bladbegonia kan zijn, en het hoe dan ook een knolbegonia moet zijn. (ik wordt wel steeds nieuwsgieriger en nieuwsgieriger na hoe en wat, en hoop dat de vraagsteller wat meer duidelijkheid kan geven hierin) :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je je al afgevraagd, waarom de vraagsteller geen water hoeft te geven?
Dan heb je toch niets aan de woestijnroos.
Die blijft zoals die is, dor en droog
.En na een tijdje dus ook de begonia.
Ook een bolletje klei is na een dag droog. Ergens klopt er iets niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je je al afgevraagd, waarom de vraagsteller geen water hoeft te geven?
# (zie mijn lappen tekst hierboven) enóf ik me dat heb afgevraagd: ....dat de vraagsteller de woestijnrozen geen water hoeft te geven wil #niet# zeggen dat de planten die#hierin# staat geen water nodig hebben, omdat ze ook #deze# geen water hoeft te geven. klei kan je geen water geven want de plant staat niet in een pot, er kan #b.v# water in de klei zitten.
dus: mij lijkt het logisch dat deze klei regelmatig besproeid moet worden. Dan heb je toch niets aan de woestijnroos.
Die blijft zoals die is, dor en droog
#hoezo (dan) heeft ze niets aan de woestijnroos?
heb je je al afgevraagd waarom de vraagsteller deze planten heeft gekocht?
misschien heeft het droge dorre een decoratieve waarde. decoratief kan zijn, en ze mogelijk juist om deze reden de plant heeft uitgezocht? Tegenwoordig zijn dit soort materialen (net als riet, rotan, driftwood) enorm gewild. (landelijk, brocante, en shabby chique interieur) ze heeft hem gekocht zoals ie is, dus ook droog en dor zal het hoe dan ook haar aandacht moeten hebben getrokken, wellicht omdat het haar aansprak. .En na een tijdje dus ook de begonia.
Ook een bolletje klei is na een dag droog.
#nogmaals: klei heeft een bufferende werking, deze kan ze regelmatig besproeien zodat de plant die hierin staat het blijft doen.
(ik gaf ook aan dat er info te vinden was over de combinatie 'klei' en 'begonia's') Ergens klopt er iets niet!
#mogelijk dat de bloemist heeft nagelaten info over de verzorging van de begonia te geven.

Andere antwoorden (1)

Heel erg verwarrend is deze naam.

Woestijnroos= een kamerplant.
Woestijnroos= een zeldzame mineraal gevonden in de woestijn.
Woestijnroos= is een gedroogde plant, die er uit ziet als een droge bol, leg je hem in water, dan zal hij zich openvouwen en er weer als een plant uit zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie nu ook je foto, lijken wel Knolbegonia's, dus nog een andere woestijnroos, wel proberen maar, wie weet is hij mooi.
Het komt nog al eens voor, dat een kweker/ handelaar, de planten zelf een Nederlandse naam geven, want het ' ding' moet een naam hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
maar wat is dat nou voor plant op de foto?
geen hersttijloos, en ook niet zo'n stinkende aasbloem toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foto kwam na mijn antwoord.
Lijken wel knolbegonia's .
Rieneke1
11 jaar geleden
ik geloof je ed, +