Er hangen twee vlinders aan ons plafond, houden ze een winterslaap?

Er hangen al twee weken, twee vlinders aan het plafond in onze slaapkamer. ik heb gekeken of ze nog leefden , en dat doen ze nog. omdat ze niet weg gaan , denk ik dat ze een winterslaap houden. wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Antwoorden (1)

Er zijn in Nederland vier soorten vlinders die als volwassen vlinder overwinteren. De andere soorten doen dat als als ei, rups of pop. Maar de dagpauwoog, de kleine vos, de gehakkelde aurelia en de citroenvlinder zoeken beschutte plaatsen op. Bijvoorbeeld in huizen, schuren, bunkers en kelders. Dagpauwogen overwinteren hangend aan een plafond.
Zodra de winter begint gaan ze in slaap. Ze trekken allerlei stoffen terug uit hun lijf en maken zich klaar om flinke vorst te kunnen doorstaan. Dat proces kost veel energie, maar het zorgt er wel voor dat ze gezond de winter door komen.
Het kan dus inderdaad gebeuren dat een vlinder je huis is binnengekropen om te overwinteren. Zodra je de verwarming aanzet kan de vlinder actief worden. En dat is midden in de winter niet de bedoeling. Zet de vlinder daarom voorzichtig op een koele, beschutte plek: in de schuur, in de kelder, of onder een afdakje. Hier kan het insect rustig wachten tot de winter voorbij is. En in het voorjaar kan iedereen weer ervan genieten.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het wordt bepaald door een dalende temperatuur wanneer dieren zich gaan klaarmaken voor de winter. Wie denkt een dagpauwoog te helpen door hem in een warm vertrek te plaatsen, doet juist verkeerd. Vlinders die in het najaar op een warme plaats een rustplekje vinden overleven de winter niet. Hun lichaamstemperatuur wordt dan niet voldoende afgeremd en hun energie raakt snel op, waardoor ze vrij gauw doodgaan. Laat zo'n slaper maar in de felste kou hangen, het doet hem geen kwaad. Deze vorm van overwinteren wordt winterverstijving genoemd.
Amadea
11 jaar geleden
De vlinder heeft immers zelf, gezien zijn hangende positie, al besloten dat hij eraan toe is om zich op de winter voor te bereiden. Omdat het in huis de hele winter warm blijft, kan je de vlinder het beste voorzichtig verplaatsen naar een plek waar de temperatuur laag blijft en waar ook geen direct zonlicht binnenkomt. Je kunt een glas over de vlinder heenzetten en vervolgens een briefkaart tussen het glas en de vlinder schuiven. De vlinder komt zo in het glas terecht en dan kan je hem gemakkelijk verplaatsen.