Groeit een pinda plant nou uit een pinda of niet?

Groeit een pinda plant uit een pinda?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (3)

Jazeker.

Pindas die je in de winkel koopt zijn allemaal geroosterd of gefrituurd. Daarom kiemen ze niet. Maar als je verse pindas hebt kunnen die kiemen, en komt er een pinda plant.

Zodra de plant bloeit, groeien ondergronds aan de wortels de pinda's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Pinda's groeien namelijk ondergronds. De bloem bevindt zich bovengronds, en daaruit ontwikkelt zich na bevruchting een peul met meestal twee zaden. Uit die zaden kan je een nieuwe pindaplant kweken.
Amadea
11 jaar geleden
De leuke kleine gele bloempjes van de pindaplant vormen na de bloei een lange dunne peul.
Deze buigt naar de grond toen , begint zich naar de grond toe te rekken en groeit vervolgens de grond in, totdat hij helemaal onder de grond is verdwenen.
Hierna vormen de zaden in zandkleurige doppen, die wij als pinda's kennen.
Eigenlijk een heel bijzonder trucje, want de plant zaait zich zelf!
En uit deze ondergrondse pinda's ( zaden) komen weer nieuwe planten.