Klopt het dat bij het plukken het (on)kruid terug groeit als (een gedeelte van) de wortel nog in de grond blijft zitten?

Zou dat bij alle planten zijn? En waardoor komt dat?
Wel te verstaan dat er geen tot weinig steel meer boven de grond zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (4)

Als je de wortel niet verwijderd blijft het plantje door groeien
dat is niet bij alle planten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, de wortel of deeltje daarvan groeit gewoon door
ook als de plant grotendeels verloren is gegaan
de omstandigheden moeten wel meewerken maar een wortel is hardnekkig.
11 jaar geleden
Mijn broer de tuinman zegt dat onkruid uit de lucht komt vallen. Ofwel het waait met de wind mee, zaadjes e.d.. Je kan er weinig aan doen als het terug komt. Gewoon weer eruit trekken.

Het klopt dat er wat in de grond blijft zitten, maar dat is me zoveel planten: als je wortels laat zitten groeit er meestal gewoon weer een plant uit die wortel. Niet altijd maar meestal wel.

Dus het klopt inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eenjarig onkruid, trek je gemakkelijk met wortel en al er uit.
Die kunnen daarna niet meer groeien/ uitlopen.
Ook zit alle tuingrond, barstend vol met onkruidzaadjes, die telkens weer kiemen en uitgroeien, vooral als je de grond gespit, of los hebt gemaakt.

Meerjarige onkruiden, overwinteren soms met een bladrozet, zoals weegbree, maar veel andere soorten hebben ondergrondse wortelstokken.
Hieruit ontstaan er weer nieuwe jonge planten.
Vooral riet, kweekgras, zevenblad en heermoes, zijn hier berucht om.
Uit slechts een klein stukje wortel, kan er dan weer een nieuwe plant ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je misschien welke planten, (on)kruid of bomen niet meer terug groeien en waardoor komt dat dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al het eejarige onkruid dat je met wortel en al er uit trekt komt niet meer terug.
maar ook alle jonhe, kleine boompjes zullen dan niet meer terug komen.
Wel zullen er telkens opnieuw zaadjes ontkiemen. waardoor je onkruid nieuwe plantjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eejarige ---eenjarige