als ik vroeger als kind pissebedden zocht, waren ze altijd grijs. Tegenwoordig zie ik bijna altijd blauwe of paarse pissebedden. Hoe kan dat toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Amadea
11 jaar geleden
Heb je op het moment dat je ze ziet misschien een zonnebril op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mijne zijn nog steeds grijs...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh? Hier in mijn woonplaats zijn ze nog altijd grijs... Nooit rood, geel, blauw, paars of gestippeld gezien. Lijkt me best tof, kun je een foto uploaden?
capthavoc
11 jaar geleden
idd grappig ik weet wel dat ze roze kleuren als ze met hormonen (of was het nou de pil)
in aanraking komen is me ooit verteld
foto ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die foto wordt lastig...ze zijn al opgegeten door mijn reptielen en of ik binnen een week weer aan het wroeten ga weet ik nog niet. En nee, ik had natuurlijk geen zonnebril op. Maar de verbazing is alom binnen de familie
capthavoc
11 jaar geleden
we wachten met spanning af ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Amadea is 'fantastisch'. Ik had al gegoogl'd maar dit niet gevonden. Dat is toch wel eng....want ik begrijp dat het overdraagbaar is naar reptielen toe. Hopelijk overleven ze deze voederbeurt. Ik sluit het onderwerp nog niet, misschien komt er nog aanvullende info. Hoop het. En dan met name gericht op de overdracht naar reptielen. Yakkes. Al ziet het er wel mooi uit...

Het beste antwoord

Het moet aan jouw ogen liggen, want overal waar informatie over pissebedden te lezen is staat dat ze grijs-zwart of bruin zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar wacht, ze kunnen geïnfecteerd zijn met het iridovirus. En dan krijgen pissebedden een paarsblauwe kleur. Dus dan zie jij zieke insecten!

Het virus komt in heel Europa voor, vooral op plekken waar het vochtgehalte van de bodem fluctueert en waar veel pissebedden bij elkaar leven. In moerasgebieden bijvoorbeeld. Of in tuinen, waar wordt gesproeid en vervolgens de bodem weer helemaal uitdroogt.

De levenscyclus van het virus duurt ongeveer vier weken. Na ongeveer twee tot drie weken worden de dieren blauw/paars. Die kleur wordt veroorzaakt door een ophoping van virusdeeltjes, die het licht reflecteren. Een paarse pissebed is ten dode opgeschreven.

Geïnfecteerde dieren worden behalve paars ook apathisch en kunnen door oedeem in de laatste dagen van hun leven nauwelijks nog lopen. Ze zijn dan een makkelijke prooi voor predatoren of hongerige soortgenoten.

Toegevoegd na 1 uur:
En dat laatste, het kannibalisme, zorgt voor de doorgave van het virus naar soortgenoten. Een week na het blauw worden sterven ze. Tien tot twintig procent van de huis-, tuin- en keukenpissebedden gaat dood aan het iridovirus.
Voor de mens is het niet besmettelijk.

Hier staat een heel verhaal over het virus, wat behoort tot de ranavirussen: http://www.ravon.nl/LinkClick.aspx?fileticket=57AIRvlbt1E%3D&tabid=222
Maar of het van de ene op de andere diersoort kan worden overgebracht door consumptie kan ik er niet uit afleiden. Wellicht kan iemand van Ravon hier antwoord op geven (www.ravon.nl).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken ze al jaren, heb ze zelfs geprobeerd te kweken. ;-)
Maar ze gingen altijd dood.
Nu weet ik dus waarom!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Ed, zo leer je nog eens wat. Al hoewel het een afgeleide is van de vraag, staat hier nog wat meer research: http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/108009/Default.aspx Daarnaast heb ik nog een reactie gekregen van 'de expert' in Nederland op het gebied van reptielen en amphibien die stelt dat er tot nog toe geen besmetting bekend is bij reptielen, veroorzaakt door pissebedden. Maar uit te sluiten valt het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank. Helemaal helder. Qua overdracht naar reptielen toe: in de praktijk al bewezen via krekels, nog niet via pissebedden. Hier nog wat meer info: http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/108009/Default.aspx