is er een natuurlijk middel om meeldauw te bestrijden?

mijn arme pompoenen hebben dit op hun blad zitten.

wil niet met heftige middelen te werk gaan aangezien er geraniums in dezelfde bak staan die ik nog over wil houden en niet weet of dit schadelijk kan zijn (ze zijn net zo mooi compact en bloeien volop)

het gaat om echte meeldauw overigens. :)

Toegevoegd na 1 uur:
ik weet dus wat het is, hoe je het kan voorkomen, etc. maar stel de vraag juist omdat ik wil weten of er een natuurlijk middel is wat het kan *bestijden* ;-))

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9K

Het beste antwoord

Het is een week erg warm en drogend weer geweest, pompoenen willen graag veel mest en veel water.
Indien het slechts enkele dagen te droog is geweest, dan krijg je binnen een week meeldauw op het blad.
Nu betrijden is moeilijk, omdat de schimmel zelf al in de plant zit, nu vloeibare mest geven en veel water, na een week nogmaals mest.
Als alles goed gaat zullen er nieuwe toppen aan komen, die voorlopig zonder meeldauw zijn.
Meeldauw kan je ook voorkomen door op tijd thee van heermoes te sproeien, hierin zit veel kiezelzuur en dat versterkt, net als bij de mens, de weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heermoes....
lang leve google..... had er nog nooit van gehoord, maar wat weerstand is niet weg (ook voor het 'tuinpersoneel' en kinders zelf) :) ook als het droog is giet ik gul en trouw, het zijn idd enorme natnekken. ben nu bezig met een tip van het internet: 1/10 melk en de rest water, maar mocht dit niet helpen ga ik zeker met de thee in de weer. :)

Andere antwoorden (3)

Tsja.. Het beste is om voldoende lucht circulatie te verzorgen. Stilstaande vochtige lucht is ideaal voor meeldauw. Overigens: Het pompoen seizoen duurt nog maar een paar weken. Ikw eet niet of actief bestijden nog wel veel zin heeft..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ecologische bestrijding.

• spuiten met Silinal (Ecostyle, op basis van Natriumsilicaat)

Werking:

Silinal is een 100% natuurlijk middel tegen bestrijding van echte meeldauw op alle soorten planten, zoals kamerplanten, groenten, fruit- en siergewassen, zowel binnen als buiten. Delen van de plant die aangetast zijn met meeldauw herstellen niet meer.
Silinal stopt echter wel de verdere aantasting van de plant. Silinal wordt bij voorkeur 's avonds toegepast.

Na 7 dagen dagen nogmaals behandelen.
Silinal wordt in de volgende dosering gebruikt: 1,5 ml Silinal + 1 liter water.

Toegevoegd na 51 seconden:
http://growguide.wietforum.nl/Meeldauw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx +1
Eigenlijk hoef je er niks tegen te doen. Het is laat in het groeiseizoen, dus voor de opbrengst maakt het niet uit. Warm en droog weer zijn de ideale weersomstandigheden voor deze schimmel. Het kan weinig kwaad, alleen de bladeren gaan erdoor dood. Het is heel goed als je het aangetaste blad wegknipt. Dan vermindert de besmetting en krijgt eventueel nieuw blad meer kans en ruimte.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de biologische bestrijding van schimmels, waaronder meeldauw, op sierplanten en fruit wordt Microsulfo spuitzwavel (van Bayer) aangeraden. Zie http://www.agrotuinendier.nl/webshop/in-en-om-de-tuin/gewasbescherming/bayer-microsulfo-spuitzwavel
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is ook wat ik gedaan heb maar het komt terug. blijft weinig blad over overigens.