Hoe oud worden gemiddeld mussen,koolmezen roodborstje vinken enz.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
93.4K

Het beste antwoord

De huismus haalt een gemiddelde leeftijd van 5 – 6 jaar

De gemiddelde leeftijd van een koolmees in goede levensomstandigheden bedraagt ongeveer 10 jaar. De oudste geringde en geregistreerde koolmees werd 15 jaar oud.

Roodborstje haalt een maximumleeftijd van 13 jaar.

Een goudvink kan bij goede levensonstandigheden 10 jaar oud worden.

De gemiddelde leeftijd van een pimpelmees in goede levensomstandigheden bedraagt ongeveer 3 jaar, met weinig roofdieren en zachte winters kan ook een leeftijd van 8 jaar worden bereikt. De oudste geregistreerde pimpelmees werd 19 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik schat theoretisch een jaar of acht. Maar denkelijk zijn ze lang voor die tijd al een natuurlijke vijand tegen gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol :)
Hoe oud kunnen vogels worden?
leeftijd
(jaar) vogel
58 koningsalbatros
36 scholekster
31 visarend
29 wilde eend
28 ransuil
25 purperreiger
21 gierzwaluw - bosuil
20 merel - spreeuw - roek - ooievaar (volgens Bron 1: 26 jaar)
19 koperwiek - dwergpinguïn - knobbelzwaan (volgens Bron 1: 22 jaar)
18 meerkoet - gaai
17 goudvink (volgens Bron 2: 8 jaar)
16 torenvalk - boerenzwaluw - steenuil
15 kerkuil - ekster - koolmees (volgens Bron 2: 12 jaar)
14 houtduif - zanglijster - kauw
13 roodborst - huismus - koekoek - rode kardinaal
12 pestvogel - kookaburra
11 waterhoen - kleine karekiet
10 groenling - grote lijster - pimpelmees - glanskop - vink - ringmus - veldleeuwerik
9 grote bonte specht - heggenmus - matkop - boomklever - bonte vliegenvanger
8 holenduif - putter - witte kwikstaart - grauwe vliegenvanger - kwartel
7 geelgors - goudhaantje - gekraagde roodstaart
6 huiszwaluw - zwartkop
5 groene specht - winterkoning - staartmees - kramsvogel - zwarte mees
4 Turkse tortel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mezen gemiddeld 15 jaar, de oudste ooit 22 jaar
roodborst gemiddeld 1.1 jaar de oudste ooit 12 jaar
koolmees gemiddeld 10 jaar de oudste ooit 22 jaar
Ze kunnen "heel" oud worden maar dan moeten ze afgeschermd worden van roofvogels, katten en auto`s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld worden koolmezen een maand of 10!!!!
Voor roodborstjes zal dat een stuk hoger wezen en vinken nog iets hoger.
Van een koppeltje koolmezen kunnen in een seisoen (2 broedsels) tussen de 10 en wel 15 jongen uitgebroed worden.
Het voorjaar er op zijn daar hooguit nog 2 of 3 van over!!
De rest gaat vanzelf dood of wordt opgevreten door roofvogels, eksters, gaaien, kraaien, meeuwen of katten.
Hoe meer jongen de vogels in een seisoen krijgen hoe meer er opgevreten worden.
Kijk maar eens bij de eenden, daar is het nog erger!
Een gevolg van de evolutie.

Toegevoegd na 4 uur:
Er blijkt een verwarring te wezen, wat er bedoeld wordt met een gemiddelde leeftijd.
Je kan zeggen zo tussen de 8 en 10 jaar dan is het gemiddelde 9 jaar.
Maar als je kijkt hoeveel koolmezen er geboren worden en hoe oud ze gemiddeld worden dan kom je op 10 maanden uit of zelfs lager, omdat er zo veel sneuvelen, die tellen dan ook mee voor het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij in de buurt niet zo oud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mus heeft een overlevingskans van 56% per jaar, gemiddeld wordt hij niet ouder dan 5 jaar.

De gemiddelde leeftijd van een koolmees in goede levensomstandigheden bedraagt ongeveer 10 jaar. De oudste geringde en geregistreerde koolmees werd 15 jaar oud maar de schatting is dat ook een leeftijd van 22 jaar gehaald kan worden.

Roodborstje( Erithacus rubecula) haalt een maximumleeftijd van 13 jaar.

De gemiddelde leeftijd van een volièrevink ligt tussen tien en dertien jaar.