Wat is sierbestrating?

Wat is sierbestrating precies? Zijn dit straatstenen voor in de tuin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Gewone bestrating is 'rechttoe-rechtaan' en alleen nuttig.
Sierbestrating is mooi (en nuttig). Dit mooie kan zitten in de soort en/of de kleur en/of de vorm van de stenen/tegels maar ook in 'het verband' waarin die stenen/tegels zijn gezet.

Bij ons voor het gemeentehuis is bijv. het wapen van de gemeente gelegd in het plein voor het gemeentehuis. Dat is sierbestrating. Of je ziet op verschillende plaatsen in een rechthoekig plein cirkels gelegd van verschillend gekleurde stenen. Ook dat is sierbestrating. Er zijn dorpen met een beschermd dorpsgezicht waar de 'hoofdstraat' bestraat is met 'kinderkoppen', die passen bij de stijl van de rest van de straat. Hoewel die niet prettig te berijden zijn, is het wel een mooi gezicht. Beton of asfalt past dan niet in het straatbeeld.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klopt, de wat mooiere bestrating in tegenstelling tot de gewone stoeptegels op straat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Waarom noemt men dit dan niet gewoon tuinbestrating? Waarom "sier"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat onder de gewone tuinbestrating ook de eenvoudige stoeptegels horen en de grote simpele betontegels van 40-60. Sierbestrating zijn alle vormen kleine steentjes en onregelmatig gevormde siertegels.