Wie weet wat voor plant (boom) dit is?

In het groeiseizoen worden er roze pluimen gevormd waar zaden in zitten. Deze zaden vallen in het najaar van de boom en zorgen voor jonge aanplant rondom de boom. Wie kan mij de naam en herkomst van deze boom vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zaden van de boom komen nooit op, het zijn de wortels die uitlopers vormen tot wel 5 m van de boom weg.
Het is dus wortelopslag.

Het beste antwoord

De fluweelboom Rhus typhina komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika en zien we in ons land meestal terug als boom of grote struik. Naast de behaarde takken heeft de fluweelboom nog meer attracties. In de zomer bloeit de boom met groenachtige bloemen in dichte pluimen en ontwikkelt daarna opvallende rode vruchtkolven. Deze zijn decoratief tot in het volgende voorjaar. In de herfst krijgen de bladeren een prachtige oranjerode kleur. Ook het hout is erg mooi omdat de jaarringen goed zichtbaar zijn.
De fluweelboom is een zeer fraaie boom voor kleine en grote tuinen. De twijgen zijn dichtbehaard met in eerste instantie roodachtig en later bruine haren. Vandaar de naam fluweelboom. In ons land zijn twee soorten gangbaar, Rhus typhina die vanaf het begin behaard is, en Rhus glabra die in het begin gladde twijgen heeft.
Kijk op de website ww.tuinieren.nl onder 'Plantenindex' hoe u deze struik/boom het beste kunt verzorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is volgens mij een fluweelboom. Over de herkomst kan ik je niets vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herkomst: oostelijk deel van Noord-Amerika, lees ik net.
Dat is een fluweelboom, Rhus typhina. Het geslacht behoort tot de Anacardiaceae (pruikenboomfamilie). Deze soort is afkomstig uit Noord-Amerika. Daar groeien ze in rotsachtige, zanderige gebieden en op opengevallen plaatsen in het bos.
Amadea