mieren onder terras, een hele kolonie: hoe te bestrijden?

ons terras van baksteentjes lijkt ondergraven te worden door mieren. het zand wordt volop naar buiten gebracht en hier en daar zakt stenen zelf al weg. wij doen er van alles aan (mierenpoeder, heet water), maar niks helpt. wie heeft een oplossing

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
104K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik niet met je eens.
Ik heb precies hetzelfde probleem in mijn tuin,het zijn echt bergjes zand waardoor ook mijn stenen verzakken!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En? zelfs zij hebben een verdiende plaats in het systeem.

Het beste antwoord

Ja verschrikkelijk, is een jaarlijks terugkerende ellende.
Wij ,en heel veel mensen heben er ooklast van, en ze zijn moeilijk uit te roeien,wat wij hebben gedaan is,bij de supermarkt zo,n knijpflesje met citroen,in een emmer doen en dan over de straat gieten.En ik moet zeggen niet verkeerd.We hebben veel minder last, die krengen houden niet van zuur,en nu zijn ze verdwenen,wij herhalen het wel elke week.
Ik zou zeggen het is het proberen waard,Suc6

Toegevoegd na 1 minuut:
uiteraard citroen met water mengen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En niet als er regen komt.
burgos
11 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Mierenpoeder op die plek strooien is echt de enige oplossing.
Ze nemen dat poeder mee in de nest en daar gaan ze allemaal kapot. Het kan zijn dat u er zoveel heeft dat u een tijdje moet volhouden en steeds herhalen.
Bij mij is het alvast doeltreffend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spiritus in het nest gieten en aansteken werkt ook zo deden wij dat vroeger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
koop van Ecostyle het niet giftige mierenpoeder en strooi dat er overheen.
Het is op basis van planten, de mieren gaan er niet van dood, maar raken de weg kwijt en vinden het nest niet meer terug.
Paar keer herhalen, succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Eh... als mieren de weg kwijtraken en het nest niet meer terugvinden, dan gaan ze toch echt dood, dacht ik... Volgens mij zullen ze dan ofwel verhongeren, ofwel sterven van uitputting. Verder wel een goed idee om een milieuvriendelijk middel te gebruiken.   +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn dat een onderdeel geworden van de voedselketen, veel vogels en vooral loopkevers eten mieren.
Maar ook kikkers en padden. Lijk me een beter oplossing dan spiritus er over heen en dan aansteken of azijn of kokend water of gif.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm, azijn klinkt ook zo gek nog niet. Dat is toch een natuurproduct, dat vanzelf wordt afgebroken en dus geen vervuiling nalaat? Kokend water is voor je tuin zelf wel milieuvriendelijk, maar het koken van water kost een hoop energie, en je produceert dus een hoop CO2. Nog even terug naar de azijn. Ik heb namelijk ook mieren onder het terras. Nog niet zoveel dat ik er last van heb, dus ik laat ze lekker zitten. Maar als ze exploderen wil ik graag weten wat ik eraan zou kunnen doen. Azijn heb ik natuurlijk in huis, mierenpoeder niet. Als azijn ook goed werkt, is dat dus een prima oplossing. Wat denk jij, werkt het goed genoeg? Uitroeien hoeft niet, decimeren wel. En heeft het verder geen gevolgen op korte of lange termijn voor de groentes die ik kweek (tomaten, aardbeien, druiven, erwten, boerenkool), of voor het overige leven in en om mijn tuin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Azijn doodt alle planten waar het mee in aanraking komt.
het verlaagd tijdelijk de PH van de grond, in hoe ver het mieren doodt weet ik niet, het zelfde geldt voor citroenzuur.
Mieren halen onvoorstelbare hoeveelheden schadelijke insecten uit je tuin, maar kunnen ook luizen 'uitzetten' in bepaalde planten om deze luizen te 'melken'.
Mieren zijn dus veel meer nuttig dan schadelijk.
Ik zou ze dus maar lekker laten zitten.
Of de mierenpoeder van ecostyle ( tuincentrum)gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elmavonk, inderdaad dat is iets typisch Nederlands, ze spuiten het liefst alles maar dood.
Ieder beestje in huis en tuin moet weg.
bij wespen kan ik me er nog iets bij voorstellen, ook al vangen die ook duizenden insecten, dat weet men meestal niet eens!
Maar mieren, torretjes, luizen, rupsen, vliegen, muggen, zilverbeestjes, pissebedden en niet te vergeten de spinnen, alles moet dood.
Zo duwen we de natuur steeds verder van ons vandaan en zorgen voor steeds meer gif in onze eigen leefomgeving.
Niet echt fijn voor onze kinderen en huisdieren.
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep, ik laat in principe alles zitten. Mieren, schuimbeestjes (zo noemden wij ze altijd, ik weet niet hoe ze officieel heten - ik heb ze ook wel spuugbeestjes horen noemen), rupsen, pissebedden, wantsen, spinnen, snuitkevers, enzovoort. Ik laat ze zitten, of ik breng ze terug naar buiten als ik ze in huis vind. De enige dieren die ik actief dood zijn muizen en muggen. Dieren waar ik niet actief achteraan ga maar waar ik ook geen medelijden mee heb, en waarvoor ik geen moeite doe om ze in leven te laten, zijn oorwurmen. Die mieren onder mijn terras hebben daar dus een goed leven. Dat enkele miertje in de keuken of in de woonkamer, och, dat hoort gewoon bij de zomer, toch? Maar zo heel af en toe was hun voortplanting bijzonder succesvol. Dan vond ik dagelijks enkele tientallen mieren in de keuken. Ik heb geprobeerd hun toegangswegen dicht te kitten, maar de mieren vonden telkens een nieuwe toegangsweg. En elke dag opnieuw tientallen mieren dooddrukken op de vloer, op de deur, op het aanrecht, op het fornuis... dat werd me te gek. Wanneer zich ooit weer zo'n mierenvoortplantingssucces voordoet, heb ik dus iets nodig om hun aantal drastisch terug te brengen. De zuurgraad van de bodem is geen probleem, want het gaat alleen om dat deel van het terras dat dicht tegen het huis aanligt. Als de eerste meter terras zuur wordt en er komen eerst nog twee extra meters terras voordat de tuin begint, zal die verzuring alleen plaatselijk onder het terras zijn, en dus geen gevaar vormen voor de tuin. Ik zal voor een mogelijke volgende mierenplaag zowel het poeder van ecostyle als de azijn in gedachten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed bezig met de beestjes.
Mijn gevoel zegt me dat de oorkruipers erg nuttig zijn, maar dan zou ik even moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor gevonden:....nuttig in de bestrijding van vliegen, rupsen, bladluizen, bladvlooien, maden, rupsen en bromvliegen ...
wij hadden ze in huis en in de tuin, verschillende lokdozen geprobeerd met duidelijk 1 winnaar, die van Bayer. Was ooit te koop bij doe het zelf zaken maar kon ze dit jaar niet vinden, wel online, zie bron. Duurt minstens een week maar dan ben je ook van ze af.
Op de molshoopformaat nesten in het gras in de tuin heb ik mierenpoeder van het kruidvat gestrooid, werkte vrijwel meteen. Geen mier meer gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vaak een heel goed resultaat gehad met limonadesiroop waarin ik wat mierenpoeder heb verwerkt. De mieren zijn dol op de zoete limonadesiroop en ze nemen tevens het mierenpoeder mee het nest in. Na enkele dagen zijn de mieren verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spiritus of terpentine in de mierengaatjes spuiten en er een brandende lucifer in steken. Erg effectief, zo zijn wij van meerdere plagen afgekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de paar stenen kruidnagels steken,goed aandrukken,ze houden absoluut niet van die sterke lucht!
Niet alleen waar ze naar boven komen want dan beginnen ze een klein stukje verder opnieuw!

Kruidnagel poeder werkt ook maar is weg na een regenbui!

Het is veel werk maar voor mij de beste oplossing omdat je voor de hele zomer klaar bent!

Is ook dier-en plantvriendelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn oma gebruikte vroeger stuivers, ze zei dan dat de mieren niet tegen het koper van de stuivers konden

Google:

witte peper strooien

koffiedik alsook restjes koffie uitgieten

fijn gesnipperde rauwe uien strooien

knoflookteentjes open wrijven

kruidnagel in kieren en voegen steken

koperdraad voor de dorpel van de deur spannen. Mieren komen niet over koper heen.

Een zeer doeltreffende methode om het ongedierte definitief te doen doen verhuizen naar de mierenhemel:
een mengsel maken van bakkersgist en keukenstroop
een mengsel van poedersuiker en droge gist.
De mieren nemen zo'n lekkere zoete mengsels mee naar hun nest, eten ervan sterven door het uitzetten van de gist.

de koperen euro-muntstukjes op het mierenpad leggen waar ze het huis binnen komen. Met de komst van de euro betaalt men weer grotendeels met koperen munten. De munten van 1, 2 en 5 eurocent, worden gemaakt uit staal met een koperlaag. De munten van 10, 20 en 50 eurocent worden geslagen uit een legering van 89% koper. Vroeger gebruikte men koperen halve frankjes (B) of koperen stuivers (NL).

Een streep met citroen afwas over de plek waar ze steeds vandaan komen

Aan de geur van bepaalde planten hebben de mieren een hekel. Op plaatsen waar je mieren op afstand wil houden, kun je volgende bloemen planten of de bladeren ervan op het nest uitstrooien:

lavendel (Lavandula officinalis)

tomaten (Solanum Lycopersicum)

afrikaantjes (Tagetes) werkt al voor de bloei

boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)

polei = wilde munt (Mentha pulegium)

wijnruit (ruta graveolens)

rozemarijn (rosmarinus)

majoraan (majorana hortensis)

kruizemunt (Mentha crispa)

lavas / maggikruid (Levisticum officinalis)

brandnetel (Urtica dioica)

goudsbloem (Calendula officinalis) werkt pas als de plant bloeit.
De enkelbloemige hebben meer effect dan dubbele cultivars.

Nog een methode om een mierennest kwijt te raken is verschillende liters kokend water over de nestuitgangen gieten (dit enkele dagen herhalen).

De meest vriendelijke manier voor de mieren zelf is hun nest opscheppen met een spade en elders deponeren.
Heel milieuvriendelijk: vul bloempotten met tuinaarde en zet deze omgekeerd bovenop de nesten. Binnen de 14 dagen hebben de mieren hierin hun nest gemaakt en dus ook hun eitjes gelegd. Hier is het om te doen; neem de potten weg en kieper ze leeg in het kippenhok of verbrand de aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaneel strooien bij de kieren waar de mieren uit komen.
4 jaar geleden
Als het de nieuwe mieren genaamd "draaigatjes"zijn kun je doen wat je wilt daar is geen enkel bestrijdingsmiddel tegen opgewassen zelfs de gemeentes weten zich er geen raad mee het enige wat je kunt doen is dagelijks 2 x je tuin doorgaan en ze met mierenpoeder proberen te verwijderen maar dan komen ze na een paar uur weer ergens anders naar boven de mieren die ik hiermee bedoel zijn klein maken in no time bergen zand en ze bijten
op You Tube kun je ook vanalles over deze krengen vinden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
slang komkommer schillen en op de mieren plek neer leggen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hef de omhoog gekomen tegels op en bestrijd de mieren met een gasbrandertje of onkruidbrander. Graaf steeds iets verder tot je aan het nest met eieren bent zodat grootste deel van de kolonie walhalla is. Zeer doeltreffend en zijn onmiddellijk dood dus zo wreed is het nu ook weer niet. Als je vlees eet word het beestje ook geslacht voor op jouw bord te komen dus heilige personen blijf aub weg met jullie gekende kritiek op mijn antwoord dank u.
een jaar geleden