bestaan er zomerbloeiers die bladluis en witte vlieg verjagen of voorkomen bij/op andere planten die hier gevoelig voor zijn?

met mijn krappe balkonnetje zijn bladluizen en witte vlieg momenteel een ware plaag voor een bepaalde plant (weet de naam niet)

heb de plant al een paar keer flink behandeld (ook onderzijde blad) maar ze komen na een dag of 2 net zo hard weer terug.

de plant bloeit en groeit verder prima, maar erger me ondertussen groen en geel aan de kleine lastige gastjes die erop blijven komen.

plant staat beschut, krijgt voldoende water en staat in goede potgrond. overdag pakken ze de zon mee als deze al schijnt, en áls het heet gaat worden staat de plant in de schaduwrijk plekje

(dit even ter aanvullende info mocht het belangrijk zijn)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
pers eens een teen knoflook uit bij je gietwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ga ik zeker proberen!! thanx :)
Pieter2011
11 jaar geleden
Volgend jaar kun je de planten beter met een anti-bladluismiddel behandelen direct nadat je ze in het voorjaar op het balkon hebt gezet. Eventueel nog een keertje herhalen en de luizen blijven weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms komt de bladluis (en wolluis) uit een boom of plant die er vlakbij staat en zijn takken uitstrekt boven je balkon.
(Altijd gedacht dat jij ruim woonde met grote tuin..?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb op een boerderij gewoon met een mega tuin, wei, oprit, etc. dus wellicht dat hier de gedachte vandaan komt katoen? (vandaar dat ik mijn balkonnetje vol met bloeiers ook zo belangrijk vindt) ;-) hier staat overigens wel een berk voor mijn balkon, maar niet echt close gelukkig. andere planten (afgezien van de violen die al een paar maand staan en ik onlangs maar heb weggedaan zijn er geen andere planten die hier last van hebben)

Het beste antwoord

Afrikaantjes zijn planten waar de witte vlieg een hekel aan heeft. Vaak wordt geadviseerd afrikaantjes te zaaien om witte vlieg te voorkomen. De natuurlijke vijand van de witte vlieg is alleen de sluipwesp.
Bestrijden doe je dit door een aftreksel van brandnetels en koud water te spuiten.
Dit helpt ook goed tegen bladluis. Die heeft ook de sluipwesp als natuurlike vijand maar ook het lieveheersbeestje houdt van bladluizen qua smaak dan hè :)
Plant de goede buren, sommigen daarvan weren bladluis.
Ze houden bijv. niet van anijs, dille, oostindische kers en ui.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nadeel van afrikaantjes is dat ze vaak door slakken weggevreten worden.
Verder hele goede tips waar ik het bestaan niet van wist,dank je wel!
Waar haal je brandnetels,hoe lang koken en moet het aftreksel dan gemengd worden met koud water? Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
slakken heb ik niet op 3 hoog dus dat scheelt al een hele hoop ;-) lekker veel opties! brandnetels kan ik in het park wel wegkapen, en de kinderen vangen graag lieveheersbeestjes. mocht de zon ze weer van hun schuilplaats lokken zetten we ze deze keer niet buiten maar hier op het balkonnetje op 'de' plant. dille heb ik hier in mijn kruidenbak staan (tja, als heksje heb ik deze nodig voor mijn brouwseltjes) dus zal de kruidenbak naast de luizenbol' zetten. oostindische tuinkers woekert wrss te hard voor mijn balkonnetje over woekeren gesproken...
kuch.... heb voor de lol en super ondoordacht wat pompoenzaadjes in mijn plantenbak tussen de geraniums gezaaid, dus het is hier momenteel als een lekkere groene rimboe die enkel nog groter gaat worden) mis nog wat geel op het balkon dus zal kijken of ik gele afrikaantjes kan scoren op de markt zaterdag en wellicht nog wat anijs om mijn kruidenbak aan te vullen. thanx voor het antwoord en de verschillende opties en tips!!! +1
amc
11 jaar geleden
vlindertje@ brandnetelgier maak je door 1 kg. brandnetels 24 uur of langer in een emmer water te laten trekken.
Het stinkt wel, dus doe het buiten en dek het evtl af.
Het werkt ook nog versterkend voor de plant.
Zeef het dan door een oude pantykous en verstuif het met een plantenspuit. Laat ook eens gekneusde teentjes knoflook 1 etmaal in water trekken en overgiet je planten ermee die door slakken bezocht worden. Het verdelgt ze wel niet maar houd ze op een afstand.
amc
11 jaar geleden
Oh ja, brandnetels haal je overal vandaan. In de vrije natuur staat het bekend als onkruid (^0^).
Een paar werkhandschoenen aan en plukken maar.

Andere antwoorden (2)

Het probleem met witte vlieg is dat je de vliegjes meestel wel doodt, maar de verpopte larfjes komen later weer uit, dus moet je het herhalen.
De plant regelmatig voeding geven, maakt de plant wel sterker, maar sommige planten zijn er nu eenmaal gevoelig voor, zeker als ze geen regen op hun kop krijgen.
Mogelijk heb je een Abutilon, een plant met hangende bellen, meestal roze of rood.
Andere planten er bij zetten om ze te verjagen heeft niet zo veel zin.
Anders kan je ook plantpin's kopen die je in de potgrond duwt, tegen luis en witte vlieg.
En je niet gek laten maken door een paar witte vliegjes, ook al zijn het er honderd.
Of volgend jaar deze plant niet meer nemen. ( weg van de minste weerstand? ) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx voor de tips Eddepet! :) eneh.... weg van de minste weerstand? #huhum# het probleem is dat ik dat juist zie als een uitdaging, en ben ook nog eens redelijk eigenwijs en volhardend als ik sommigen mag geloven. en daarbij is het gewoon een plant die lekker lang bloeit zodat ik niets een paar keer nieuwe planten hoef aan te schaffen. (tot spijt van mijn moeder aangezien ik ze na de bloei altijd naar haar toe doe als het vaste planten betreft en ze het jaar erop van kan genieten) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zo eigenwijs, je lijkt E......pet wel. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah... leuk! we spelen een woordspelletje!!! maar ik weet het antwoord hoor!! E D D E P E T!!!! ;-))) maareh.....ben jij (ook?) eigenwijs dan?? #proest#
;-p
Meestal zijn het geen zomerbloemen maar andere dieren die bladluis en witte vlieg te lijf kunnen gaan. Vooral lieveheersbeestjes zijn daar uitstekend in.