Moet je de vogels buiten nu wel of niet voedsel aanbieden als er nog geen sneeuw ligt en hoe maak je zelf iets lekkers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Antwoorden (8)

jazeker, de vogelbescherming is bijgedraaid, en heeft er geen problemen meer mee als je jaarrond voert.
vetbollen en pindasnoeren kosten geen knoop, dus bespaar je de moeite van het zelf kokkerellen.
er hangt hier van alles, plus ik strooi iedere dag, en er wordt grif gebruik van gemaakt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me too, helemaal gelijk. + Ik vindt het alleen zelf wel heel leuk om voor ze te kokkerellen ;-)
Persoonlijk vind ik van niet.

Door bijvoeren geef je vogels een kans die normaal gesproken zouden overlijden tijdens een strenge winter. Echter, als een vogel niet sterk genoeg is om de winter te overleven, is het een vervuiling van de genenpoel op dit beestje mbv bijvoeren door de winter te helpen: Hij zal het jaar daarop jongen krijgen, die allemaal ook minder goed aangepast zijn aan het overleven in de winter. Hiermee verzwak je dus de soort.

De natuur heeft het altijd prima zonder onze hulp geredt. Dus waarom zouden we nu opeens moeten gaan bijvoeren.

Natuurlijk kan je het wel gewoon leuk vinden om vogels in de tuin te hebben. Maar dat is een ander verhaal. Of het moet: In mijn biologen optiek niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogels in onze natuur zouden zelf genoeg voedsel moeten kunnen vinden.
Door bijvoeren leer je de vogels waar ze gemakkelijk aan voedsel komen, hierdoor zullen ze minder natuurlijk voedsel binnen krijgen, natuurlijk voedsel dat beter is dan b.v. pinda's.
Pinda's vinden ze niet in onze natuur.
Je maakt er de vogels lui mee.
Maar er gebeurt nog veel meer door het bijvoeren.
De meeste vogels krijgen 10 a15 jongen per jaar.
Je begrijpt wel, die blijven niet allemaal in leven.
Alleen de sterkste en de slimste vogels blijven leven.
Alleen deze vogels zullen het jaar daarop weer jongen krijgen, al die anderen gaan immers dood.
Dat heet natuurlijke selectie!
Zeer belangrijk om de soort in stand te houden.
Door ons bijvoeren blijven nu ook de minder sterke en minder slimme vogels ook in leven, deze krijgen ook weer jongen, blijven bij jouw in de buurt, blijven door het bijvoeren ook weer in leven enz. enz.
Je begrijpt wel als we op grote schaal overal in nederland de vogels zouden bijvoeren, dan zal het uiteindelijk heel slecht aflopen met deze vogels.
Waarschijnlijk is dit ook met onze huismus zo gegeaan.
Door bij te voeren leer je de vogels dat erbij jouw altijd eten is en zullen ze steeds meer gaan vergeten hoe ze hun voedsel in de natuur moeten vinden.
Je bent er dan schuldig aan als er in een strenge winter zoveel vogels dood gaan, dat zijn juist de zwakke vogels die zijn blijven leven door jouw bijvoeren,
We hebben het in het verleden goed kunnen zien met de eenden, door al het bijvoeren ontstonden zwakke eenden(broodeenden) die in een warme zomer uiteindelijk allemaal botulisme kregen!!
Dit waren de eenden die in de winter brood kregen omdat ze het zo moeilijk hadden.
Vogels bijvoeren is pas echt nodig als er in een uitzonderlijke strenge winter, langdurig een dik pak sneeuw ligt en alles is dichtgevroren.
Als je dan tijdelijk bijvoert redt je veel vogels.
Nu vogels voeren ,is erg leuk voor je zelf, maar niet goed voor de vogels.
Dus waar kiezen we voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ed, sorry maar dit keer moet ik toch echt Rieneke gelijk geven. Wij hebben ook een boekje van de vogelbescherming(?) waarin staat dat het helemaal niet zo kwaad kan om vogels bij te voeren. Bovendien, en dat zeg ik een beetje egoïstisch: Wij maken er elk jaar een sport van om zoveel mogelijk vogels naar onze tuin te lokken, en te spotten of daar nog bijzondere bijzitten. Het is dan altijd al zo'n trieste bedoening, dus dan mogen we in ieder geval toch nog wel èrgens een beetje plezier van hebben? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meander, ik begrijp volkomen je reactie, bij mij hangt er ook een zakje met pinda's, afgelopen zomer was ik met vakantie in Drenthe, pinda's opgehangen en toe zat er eerst een groenling op en later de kleine bonte specht, prachtige foto.s van gemaakt.
Maar, nu komt de maar, ik wil wel graag een eerlijk antwoord geven, we hebben gezien hoe het met de eenden afgelopen is en waarschijnlijk is het ook zo met de mussen gegaan, vogels voeren worden alleen wij beter van omdat we het leuk vinden. Een heel andere vogel is de blauwe reiger, door het ontbreken van strenge winters, zijn er nu veel te veel, ze vreten nu behalve vis en kikkers, ook muizen, ratten, jonge weidevogels, eendjes, meerkoeten enz.!!!
Je zal zien dat in de eerste echt strenge winter er heel veel dood gaan, jammer voor hun, prima voor de watervogels en weidevogels.
Er zal echter wel een actie komen , redt de reiger!!!
Zie je hoe tegenstrijdig we bezig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen het enige juiste en ook nog eens onderbouwde antwoord. Dieren zouden de mens niet nodig moeten hebben om de winter te overleven, maar als de natuur een paar overschotten opruimt piepen we moord en brand. Dikke plus. Waarom de vogelbescherming het ineens weer toestaat is mij een raadsel ; zouden die wellicht gebaat zijn bij een verzwakte vogelstand ?
De mini-vogeltjes als musjes, mezen, roodborst en winterkoninkje verliezen in deze vriezende nachten bijna 1/3 van hun lichaamsgewicht per nácht, om 's nachts warm te blijven. Als ze dan ook nog overdag veel energie kwijtraken voor het voedsel-zoeken, wordt het vogelleven zwaar....
Nog afgezien van hoe ontzettend leuk het is - dit jaar heb ik voor het eerst ook heggemussen op m'n voederplank op het balkon.
Ik woon 1 hoog, met een dikke, erg vertakte boom pal naast het balkon.
Het is net Schiphol : er is er één gelandt en aan het fuelen, één is er in de laatste aanvlucht voor de landing, en de rest zit in de boom in de holding, tot ze aan de beurt zijn voor het landen + voederen.
Ik zit er op m'n bank op zo'n 3 m vandaan - en verlies meer tijd met genieten, dan ik, strikt genomen, missen kan....
Maar ik vind dit uniek - middenin de Randstad, 10 minuten van Schiphol, en er komen zelfs spechten en vlaamse gaaien eten, behalve m'n geliefde kleine-grut....
Alles wat over is, lusten ze - appelschillen en -klokhuizen, handje müsli, een oudbakken boterham of vergeten beschuiten, havermoutvlokken - kijk alleen uit, dat je niet te 'zout' voert. Pinda's en een spekzwoerd zijn door hun vetgehalte natuurlijk favoriet , nu het zo koud is, en vooral als alles besneeuwd is, is het extra-moeilijk eten zoeken....
Op het tuincentrum verkopen ze kilobalen strooivoer voor een habbekrats, en 'pretpakketten' met netjes van allerlei lekkers zijn ook echt niet duur.
Het zijn de vlinders van de winter, m'n vogeltjes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik blijf genieten van jouw antwoorden, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt mooi! Ik leef helemaal met je mee, want zo zitten wij hier 's winters ook altijd voor het raam ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een prachtig antwoord +1
Hoi Taurus, ik doe het gewoon altijd wel. Om op het laatste gedeelte van je vraag antwoord te geven: Ja, dat kun je ook wel zelf maken, en nog decoratief ook.

Laat een blok frituurvet smelten, maar niet helemaal (beste is au bain marie om verbranding tegen te gaan). Roer daar -wanneer het dik en lobberig is, anders zakt het naar de bodem- vogelstrooivoer, pinda's, of naturel muesli door. Giet dit in een plastic koffiebekertje. Rijg er een touwtje door na afkoelen en hang het ergens aan je rozenboog oid. Liever niet waar mensen langs moeten lopen want door het knoeien kan het erg glad en vies worden onder je schoenen.

Op deze manier kun je ook een hele leuke vogeltaart maken voor op je tuintafel (iets wat ik helaas niet kan ivm mijn katten), maar dan in een cake- of tulbandvorm. Ook op een strokrans kun je zelf best pindanetjes en mezenbollen bevestigen zodat het buiten nuttig, ook nog eens decoratief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie tips! :)
ja hoor, de vogels stellen het erg op prijs en het is goed voor ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de natuur volledig zou ik zeggen nee.
Laat de natuur dan zijn gang gaan. Hoe hard ook.

Maar in onze steden is geen natuur die voldoende voedsel genereert voor vogels. Dus worden ze afhankelijk van ons. Dus die gene die beweren dat het natuurlijk is het niet te doen zitten er naast. En zijn er volgend jaar nog minder mussen en mezen.
Ik heb naast mijn voleire bollen en andere vogelvoer hangen en het is hier een drukte van belang. Leuk hoor.
En in de zomer weten ze je ook te vinden hoor. Lekker in de planten snuffelen en zaadjes eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de winter kunnen vogels weinig insecten, bessen en zaden vinden. Zeker als het vriest of als er sneeuw ligt. Vogels komen daarom in de winter gemakkelijker in de buurt van uw huis. In ruil voor een beetje voer laten ze zich goed bekijken!Het kost vogels veel energie om hun lichaamstemperatuur op 40 graden te houden. In een koude nacht verliezen kleinere soorten wel tien procent van hun gewicht Als u ’s ochtends wat voer strooit komen ze dus graag ontbijten. Aan het eind van de dag eten ze weer wat om de nacht door te komen. U doet uw tuinvogels daarom een groot plezier door twee keer per dag voer te strooien. Als extra energiebron kunt u vetbollen en pinda’s ophangen.Water is zeker ’s winters onmisbaar. Om te drinken, en om in te badderen. Als het hard vriest kunt u ze ook wat geschaafd ijs geven. Als er geen sneeuw ligt om te eten is dat een goed alternatief voor drinkwater. Warm water is overigens niet goed. Vogels kunnen zich daardoor laten verleiden tot een warm bad, maar daarna kunnen ze gemakkelijk bevriezen.