Kun je nog tulpenbollen planten nu??? En hoe diep moeten die dingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
27.1K

Antwoorden (7)

ja dat kan.
2x de dikte van de bol diep
14 jaar geleden
Ja, je kunt ze nu nog planten.
Maar vraag blijft of ze dan wel opkomen in de lente.
Bloembollen kan je het hele jaar in de grond laten zitten, en elk jaar zullen ze weer opkomen, dus mij lijkt dat het prima kan.

Hoe diep een tulpenbol de grond in moet verschilt per soort, meestal staat dat op de verpakking.
Over het algemeen zal dat 10 - 15 centimeter zijn, met een plantafstand van 15 cm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan bollen nu nog planten.

Hou er rekening mee dat tulpen niet van natte voeten houden, en dat je ze dus op een plek zet waar niet altijd het regenwater nog een dag later staat na een forse bui.

Bij het plaatsen van bolgewassen hou je de volgende regel voor diepte aan: Plaats het bolletje zo diep dat er nog een bol boven zou kunnen zonder dat die boven de grond uit komt. Dus de onderkant komt op 2 bolle-groottes diep (Ongeveen 10-15 cm).

Plaats de bol met de puntige kant naar boven in de grond. hier komt later het blad & de bloem uit.

Tip: Bloembollen zijn mooier in groepjes bij elkaar dan verspreid door de tuin met her en der een bloem. Omdat tulpen vrij laat bloeien, overweeg om ook sneeuwklokjes, blauwe druifjes en narcissen in de groep op te nemen. Op die manier heb je gedurende de eerste maanden van het voorjaar telkens nieuwe bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bollen zijn op dit moment goed te planten, normaal gesproken staat op het zakje hoe diep je ze moet planten. Anders kun je het ook altijd vragen bij de persoon waarvan je je bollen betrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tulpenbollen hebben een rustperiode zolang het warm is.
Zou je ze nu gewoon in de kamer bewaren, dan lopen ze niet uit, liggen ze echter in een koud schuurtje, dan beginnen ze nu al te groeien, deze moeten nu snel de grond in, want over een paar dagen is alles hard van de vorst.
Tulpenbollen die nog warm liggen kan je ook in jan. en zelfs nog in febr. planten, dan wel warm bewaren, gek genoeg houdt dat de groei tegen.
Plant ze 2 x de hoogte van de bol, diep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tulpenbollen dienen op een zonnige plek in de tuin of pot geplant te worden.Je kunt ze planten tussen september en december, wanneer er geen vorst in de grond zit.
De bollen kunnen dicht op elkaar geplant worden. Let wel op dat de neus van de bloembol omhoog staat. De plantdiepte voor tulpenbollen is 15 cm. Als de bollen in het gat geplaatst zijn, gooi hierna dan grond overheen.

Wanneer de bollen geplant zijn, geef je deze een klein scheutje water en je zult in de lente een mooie bos tulpen in de tuin krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tulpenbollen kun je nu nog planten, maar het liefst voor de vorst. De plantdiepte is ca. 10 cm. De beste plantmaanden zijn Oktober en November.