Hoe kan je leren om van de natuur te houden, terwijl je erg vaak wordt geprikt door de muggen/vliegen?

En je het dus niet fijn vinden om buiten te zijn in de latere uurtjes van de middag/avond?

De vraag gaat niet zozeer over mezelf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De natuur is toch niet alleen muggen en vliegen?
Ga eens naar een mooi stuk natuur. Dan wel een echt bos en niet 3 aangeplante boompjes :) Of ga een weekend eens wandelen in zuid-Limburg of in de Ardennen enz.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
er zijn diverse middelen op de markt, die muggenbeten voor een groot deel kunnen voorkomen. daarmee wordt het buiten zijn al aangenamer.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Inderdaad smeer je in met een middeltje, ga naar een mooie plek in een natuurgebied en geniet!
Kijk goed om je heen, de natuur en de daar in levende dieren hebben vele verrassingen voor je, als je het wilt zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad komen de meeste muggen in de avond(schemering) Net als het zo lekker is in de tuin.
Maar muggen zitten ook in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggen steken minder als je dagelijks extra vitamine B slikt.
Is een in wateroplosbare vitamine, teveel wordt netjes in lichaamsvocht uitgescheiden.
Urine ruikt naar vit. B paar uur na inname van extra tablet, kan mij zo voorstellen dat zweet voor mensjes niet echt naar B ruikt, maar voor mugjes dan weer wel. Staat je visite daar niet voor open, schijnen paar biertjes ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang leve Deet!! Ik ben een mug-lekkernij en een enorme muggenmagneet. Ik troost me verder als ecoloog zijnde dat muggenlarve voor veel dieren een belangrijke voedselbron zijn.

Antwoorden (6)

Dat kun je leren door je te realiseren dat de natuur meer is dan een paar muggen. Rare vergelijking maar als 1x een maaltijd fout valt heb je toch ook niet gelijk een hekel aan eten?

Wat wel helpt in het leerproces is beginnen met de natuurplekken waar hetgeen je vervelend vindt minder voorkomt. Dus ga met zo iemand niet in de namiddag naar een merengebied maar ga in de ochtend naar de duinen.

Ga eens in de regen (is er gegarandeerd geen mug) door een bos struinen etc. Het hangt van de leeftijd van de persoon af hoe snel de waardering kan komen. Kinderen die beestjes eng of vies vinden zijn toch iets lastiger te bekeren dan een volwassene die eigenlijk wel wil maar niet zo van muggen houdt.
11 jaar geleden
Dat is nou juist het mooie aan de natuur! Het is zoals het is. We hebben weinig controle over de natuur, we moeten loslaten dat we gestoken worden als we buiten zitten. We willen als mens-zijnde al zoveel beinvloeden, we kunnen een reis naar de maan maken maar een mug is een mug en die steekt ons. Dat brengt je weer met beide benen op de grond. Hoe dichter je bij de natuur staat, des te dichter kom je bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou André Kuipers een half jaar geen last van muggen hebben gehad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die niet. Dus als je echt een hekel aan muggen hebt, weet je wat je te doen staat..!
Verplicht uzelf om 1 dag in de natuur door te brengen van zonsopgang tot zonsondergang.
Neem eten en drinken mee alsmede beschermende kleding tegen regen , koude en zon.

Gebruik fietsroute,s en wandelroute,s die door de bossen/heide of zandverstuivingen lopen.
Gebruik ook kaarten een kompas en een zaklamp.

Neem ook een kijkje bij een bezoekerscentrum van Natuurmonumenten of een zweefvliegveld.

Blijf op de paden en wees stil , want het wild dat u afschrikt door uw lawaai verzamelt zich op de parkeerplaats totdat u klaar bent met uw bezigheden in hun leefgebied.
De gebieden ,stilte of rustgebieden voor het wild zijn het mooist.
Deze dag moet niet onderbroken worden door andere verplichtingen van het dagelijkse leven.

Deponeer uw afval in de daarvoor bestemde bakken of neem het mee terug.

Het verblijf op een camping die al in de bossen ligt is ideaal om van daaruit op pad te gaan.
(bv een midweek of weekend)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al 40 jaar vermaken wij ons op de Veluwe.
Van uit de camping die al in het bos staat, gaan wij richting de sprengen (bosbeekjes die bij elkaar komen), naar de Elsberg (een uitkijkpost op een grote berg), de Posbank,
volgen wij kilometers lange bewegwijzerde fietspaden, zitten muisstil op legio plekken waar de schaapherder de kudde laat grazen, de Moeflons en Schotse Hoogland runderen lopen, wilde zwijnen, paarden tussen de vennen lopen. Een lust voor het oog.
En alle verschillende vogels doen ook een duit in het zakje voor het gehoor.
Door 1 te worden met uw omgeving merkt u steeds meer dingen op.
Wij bezoeken die omgeving elk jaargetijde en zelfs de regen laat ons niet uit het veld slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als je het als verplichting brengt, dan wil hij/zij niet
Als je zo'n persoon bent die steeds uitgezocht wordt door die nare stekers, dan doe je daar niets tegen. Die beestjes zullen dan juist jou moeten hebben omdat je voor hen aantrekkelijk bent. Andere mensen hebben er nooit last van (ander bloed?) maar mij moeten ze ook altijd hebben (^-^). Er zijn uitstekede middeltjes voor die je met een roller/spray/smeersel op kunt brengen op die plekken waar de huid dun is en het bloed door de beestjes het aantrekkelijkst ruikt. Ik heb ooit een roller op de luchthaven gekocht die lekker ruikt en die echt helpt!

Ja, hoe leer je dan de schoonheid van de natuur te waarderen als je alleen oog hebt voor de gevaren die óók hierin loeren....
Beginnen bewust te worden! Kijk eens om je heen, echt bewust willen kijken!! Zo kan ik volledig opgaan in een spin die een web aan het bouwen is, vooral 's morgens als de dauwdruppels erop glinsteren in een voorzichtig opkomende zon. Het licht is dan zo mooi, alles is van een serene stilte om die tijd, nog geen verkeer, alleen een merel die in de stilte de mooiste riedeltjes fluit. Een merel kan zo mooi zijn als je er bewust naar luistert!!!
Volg bewust eens de kwetterende vogeltjes in een boom, zet een waterschaaltje neer en kijk hoe ze met z'n allen gaan badderen en drinken in dat bakje en sommigen in de wachtrij zitten te wachten totdat er ook voor hen plaats in dat bakje is. Ik kan genieten van een mezenpaartje dat mijn mezenkastje heeft uitgekozen om te nestelen. Eerst komen ze kijken, ze vliegen erin, komen eruit gaan weg en komen dan weer kijken. Ze zijn echt op huizenjacht en als ze dan besloten hebben dat dit hun woning wordt, zie je ze druk doende met inrichten, takjes, veertjes en van alles wordt mee naar binnen genomen en dan blijft eentje binnen en de ander vliegt af en aan, houdt vanuit de boom vlakbij zijn huis in de gaten en opeens hoor je gepiep en wordt er door het ouderpaar weer heen en weer gevlogen en weet je dat ze hun jonkies voeren. Ik heb ze één keer uit zien vliegen en dat is zoooooo leuk!
Oh ik kan zo wel doorgaan, boeken vol opschrijven wat er allemaal te zien is.... Je kunt het niet zomaar even leren te zien als het je niet interesseert. Je moet BEWUST WILLEN kijken en dan vergeet je echt de muggen en andere irritaties om je heen. Desnoods moet je gedwongen worden om eens echt naar iets te kijken en gewezen worden op de schoonheid of het vernuft van iets, al is het maar klein. In de natuur is zelfs het kleinste al groots in de uitvoering.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt alleen al heerlijk.
flyingcrow
11 jaar geleden
Mooi geschreven amc!+
Daar heb je een goed punt!
Tja, als je een mug van dichtbij in close-up bekijkt is het wel vrij interessant hoe het in zijn werk gaat...
Bepaalde onderzoekers vermoeden dat de mannetjesmug, die zich met plantesappen voedt, een rol speelt bij de bevruchting van bepaalde in het wild bloeiende planten. Bovendien weet men te vertellen dat muggen een belangrijke bron van voedsel voor bepaalde viervoetige dieren, vogels, andere insekten en zelfs vissen vormen.
Alleen vrouwtjesmuggen steken.
Het schijnt dat je het beste witte kleren aan kunt trekken. Daar houden muggen niet van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen houden daarom niet van de natuur. In de echt natuurlijke gebieden is het daarom nogal rustig. De meeste mensen hebben dan ook weinig zin in Bear Grylls achtige toestanden.

Ook voor je gezondheid is de natuur een flinke bedreiging. Veel mensen die vaak in de natuur zijn raken besmet met de ziekte van Lyme. De lijst met ziektes die je in de natuur kunt oplopen is eindeloos, zeker als je er de warmere gebieden bij betrekt. Ook is er het risico van exposure bij weersomslag, of verwondingen waardoor je niet meer bij de bewoonde wereld kunt komen.

De natuur is voor mensen niet echt een vriendelijke omgeving en daarom prefereren de meeste mensen de zogenaamde "mensentuin".