wat is het verschil tussen een vijver en een "natuurlijk" zwembad als ze beiden dezelfde hoogte/diepte hebben?

Je ziet tegenwoordig meer en meer "zwemvijvers", maar voor mij is het totaal niet duidelijk wanneer je van een vijver spreekt en wanneer het een zwembad is. Ik zie vaak zwembaden zonder filter, dus daarmee kan het ook niet te maken hebben. Met andere woorden : mag je theoretisch in elke vijver "zwemmen" (ook een kleine vijver) of is er een wezenlijk verschil tussen iets waar je in mag zwemmen of vissen/planten in kweekt? En wat zijn in dat laatste geval de consequenties (voor je gezondheid bv.)?.

11 jaar geleden
in: Tuin
6.3K

Het beste antwoord

In iedere vijver kan en mag je zwemmen.
Het water is vrijwel altijd biologisch gezien gezond.
Echter in een kleine vijver is het dan meer poedelen dan zwemmen.
Dus moet een vijver waar je in kan zwemmen, flink groot zijn.
Dan bestaan er twee soorten zwemvijvers.

Een zwemvijver met een pomp, die het water uit de zwemvijver door een met planten gevulde andere vijver pompt, wat hierna gezuiverd weer de zwemvijver in loopt.

Een zwemvijver zonder planten en geheel gezuiverd door pompen en filters ( bijna een zwembad.

En een zwemvijver zonder pomp, maar met een ondiep gedeelte langs de kant waar de planten in staan.
Hoe meer planten er in groeien, hoe meer voedingsstoffen uit het water worden opgenomen, hoe beter het water.
Maar ook de waterslakken en vooral de bacterieën zorgen voor gezond water.

Wel moet deze laatste zwemvijver flink groot zijn en 1.50 m. diep in het midden, zodat je prima kunt zwemmen.

Op de foto een zwemvijver in het Rana park, met aan de linker en rechterkant een ondiep gedeelte voor de planten.
Ook is er een strandje aangelegd, waar men kan zitten/ zonnen.

Toegevoegd na 8 minuten:
(foutje, er bestaan 3 soorten zwemvijvers.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi
Heel helder antwoord. Zou graag meer willen weten over de zwem vijver zonder pomp. Ik heb namelijk een oude vijver in mijn tuin (ca 5 bij 15 meter) en zij daar graag op natuurlijke wijze een zwem vijver van maken. Zonder pompen dus, alleen met planten.
Note: nu bezig met de hand t riet te verwijderen; geen kleine klus... dus als je daar tips voor hebt jou ik me ook aanbevolen :) Groet jan

Andere antwoorden (1)

Een vijver is een natuurlijk biotoop waar vissen, planten, enz samenleven en elkaar in leven houden.
Een zwembad daarentegen is nu net biologisch dood omdat er geen bacterien mogen in voorkomen om besmetting tegen te gaan.
Een zwemvijver is een kunstmatige omgeving die ingericht is als vijver maar waar u ook kan in zwemmen maar mag u niet bang zijn als er eens wat algen aan uw oren hangen en een visje je tenen komt likken ;-)