Hoe kom ik van 2 merels in de tuin af?

Ik en mijn vriendin hebben heel veel last van 2 merels en we willen dat ze uit onze achtertuin wegblijven...

De situatie is als volgt; een aantal maanden geleden waren er ineens 2 merels, ze hadden waarschijnlijk een nestje in de klimop in de aangrenzende tuin.
Logischerwijs verdedigen ze het territorium.
Dit is prima, zo is de natuur en we hadden geen last van ze. Tot het moment dat 1 van onze poezen rustig in de tuin op een stoel of op te grond gaat liggen en zélfs als de poes op de vensterbank in de kamer zit!! Dan worden de merels heel erg luidruchtig, gaan op de schutting aan de ene kant van de tuin zitten en maken duikvluchten, doen aanvallen naar de poes en landen op de andere schutting en vice versa, poes is duidelijk een pacifist, want afgezien van wegduiken bij elke aanval, doet ze niks.. Dit gaat door tot de poes van verveling na verloop van tijd uit het zicht verdween.

We gingen er vanuit dat dit wel over zou gaan, maar niets is minder waar. Momenteel zijn we een week of 8 verder en de duikvluchten, aanvallen en kakofonie aan herrie houdt begint, zodra poes zich even in hun blikveld vertoont begint het. Onderhand wordt het irritant, we worden er zelfs wakker van. We hebben al een aantal dingen geprobeerd om de merels uit de tuin te houden; klappen, schreeuwen, de tuin vol hangen met cd's, maar zonder succes.

Wat kunnen we doen?
Wie heeft goeie tips?
Ervaringen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Antwoorden (3)

de merels hebben groot gelijk alarm te slaan.
hun jongen verlaten het nest ongeveer een week voor ze vliegvlug zijn.
uiteraard zijn ze in deze periode zeer kwetsbaar, en helaas worden ontelbaar veel jonge mereltjes door katten te grazen genomen.
het verstandigste is je kat binnen te houden tot de mereltjes vliegvlug zijn.
jammer voor poes, maar zo kunnen de merels zonder enorm veel stress hun kleintjes grootbrengen.

mocht poes erg protesteren, steek dan wat meer tijd in het spelen met haar, en hou haar bezig door bijvoorbeeld de brokjes her en der te verstoppen.

Toegevoegd na 2 minuten:
oh ja, het antwoord op hoe je van de merels afkomt: nog even geduld oefenen en ze gaan vanzelf weer hun eigen gang zonder je kat lastig te vallen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
de merels verdedigen hun territorium niet; ze verdedigen hun jongen.
het territorium verdedigen ze alleen tegen andere merels.
laat die beestjes toch gewoon in rust hun kroost grootbrengen.
wat vind je ervan als je kat straks met een jong dood of halfdood mereltje binnenkomt?
zo erg is het toch niet de kat een paar weken binnen te houden?
dat de poes het recht heeft ten allen tijde buiten te zijn ben ik trouwens niet met je eens, maar daar gaat het verder niet om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus rieneke!
Je moet een groot gat graven en daar in gaan wonen. Heel vervelend al die natuur geluiden. Wij hebben hun land afgepikt en er huizen meer gezet! Wie denken die merels wel niet dat ze zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon in een omgeving waar ik voor het huis een dierenweide heb en achter een bos. Schapen, kippen, landmeeuwen, merels, musjes, pauwen en weet ik veel wat. Heerlijk die geluiden. Er zitten trouwens veel merels met nesten die hun nesten verdedigen. Dat krijg je nou eenmaal als je in zon gebied gaat wonen. Dat is bij jou niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies euc :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wilt enkel de feiten niet horen. Mijn manier van formuleren mag dan discutabel zijn, het is wel de waarheid. de natuur was er voor hethuis er stond. Als jij leert de natuur en dus ook de merels die er leven meer te respecteren dan zul je minder last van.ze hebben en wellicht zelfs leren te genieten van hun bijzondere levenswijze
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet niet gekker worden.... last van merels. Last heb je van buren, natuurrampen, enge ziektes, klimaatveranderingen, het verlies van een geliefde, smeltende kernreactoren, burgeroorlogen of een al uren durende priemende migraine achter je linker oog..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou kun plussen deed ik het, suus
Als je er echt veel last van hebt kan je misschien in een andere kamer gaan slapen zolang.
Ik vermoed dat de merels ook een zelfde vraag zouden willen stellen in GV als ze konden schrijven...: Hoe kom ik van die kat af die mijn jongen kan bedreigen.
Helaas zijn er niet veel diervriendelijke manieren om de merels uit je tuin te houden, tenzij misschien die vogelverschrikker die je zelf al noemde, of het geluid van een wapperende vlag.
Duiven houdt men namelijk aan het vliegen door een wapperende vlag op hun hok te plaatsen. Men bereikt daarmee dat ze niet meteen weer terug hun hok invliegen. Dus wie weet helpt dat ook voor merels als je een vlag in je tuin zet.
En verder, oordopjes. Gewoon tijdelijk, om van het geluid af te zijn tot hun jongen zijn uitgevlogen.
Waarschijnlijk zullen ze een volgende keer hun nest wel ergens anders gaan bouwen want zij krijgen natuurlijk ook de zenuwen van jullie kat.
Dus wie weet heb je er in de toekomst geen last meer van.

Persoonlijk ken ik alleen maar de vreugde van het luisteren naar het zingen van de merel(s). Dat heeft mij in menig lastige periode geholpen. Ik hoop voor jullie dat je ook mee kan gaan maken dat je van hun gezang kan genieten. Ik stond er in ieder geval voor dag en dauw voor op :-)