wat voor rups is dit?

Deze rupsjes zitten in mijn frambozen en bramenstruiken. Ze lijken alleen het blad aan te tasten. Weet iemand wat voor rupsen dit zijn? Zijn ze schadelijk en zo ja; wat doe ik ertegen? (wil wel de vruchten straks kunnen eten)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Antwoorden (2)

Voor zover ik de beestjes kan ontwaren op jouw foto's lijken het de larven van een Grote appelbladroller, Archips podana. In mei en juni ondergaat de larve twee vervellingen en voedt zich dan vooral met blad.

Bladrollers zijn wijdverspreide insecten waarvan de rupsen schade kunnen aanrichten in diverse fruitgewassen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt ze bestrijden met Plantschoon of Spruzit, van EcoStyle.

Toegevoegd na 11 minuten:
Of met vloeibare Pyrethrum.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zie geen opgerold blad op de foto?
Amadea
11 jaar geleden
Niet alle bladrollers leven in een opgerold blaadje, er zijn ook rupsen die in het begin van hun leven een blad mineren of die boren in plantenstengels. http://www.gardensafari.net/dutch/bladrollers.htm
Rieneke1
11 jaar geleden
aha, weer wat geleerd, bedankt!
toch weet ik het zo net nog niet, want ik zie ook geen mineergangen, maar opgegeten blad. het is geen makkie, ben ook een hele tijd aan het zoeken geweest, maar ik geef het op :)
Ik denk persoonlijk niet dat het rupsen zijn. Op de foto kun je het slecht zien, maar ik denk toch echt een bastaardrups te zien. Of te wel de larve van een bladwesp.

En wel uit de familie Athalia.
Een betere foto zou fijn zijn.
Of je telt het aantal buikpoten (de zachte poten), zit het gehele onderlichaam er mee bedekt tot aan de echte poten, dan is het een bladwesp larve.

Ik hoor het graag van je!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben vergeten antwoord te geven op wat je er tegen kunt doen.

Niks, ik zou persoonlijk niks doen. je vruchten zullen iets aan kwaliteit achteruit gaan, omdat er minder fotosynthese kan plaatsvinden. Maar van de vruchten zelf blijven ze af.
En zullen heerlijk blijven smaken.

Een biologische manier is om ze met een kwastje in een bakje met azijn te laten vallen, of in een andere dodende vloeistof (alcohol...of gewoon water)

Daarnaast kun je ook kiezen voor een chemisch product, maar daar weet ik niks over (en wil dat ook liever niet). Het plaatselijke verkooppunt, kan je daarbij verder helpen.