vijver is groen wat doe ik hieraan?

hallo het water van mijn vijver oogt erg groen wat kan ik doen om dit weer helder te laten worden er zitten gewone goudvissen en shubunkin in

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gooi wat verf in (liefst een kleur dat helder is) xoxoxo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha leuke reactie wil graag serieuze reacties op serieuze vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook draad alg zijn, misschien wat meer zuurstof planten er in en als het draadalg is ken je het beste het er uit vissen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Draadalgen zijn zuurstofplanten.

Antwoorden (3)

Er zijn meerdere opties om het schoon te krijgen.
De meest effectieve is het aansluiten van een pomp. Deze pompt het water door een filter en moet het water in relatief korte tijd helder maken.
Meer natuurlijke opties (maar kosten wel meer tijd) is het kopen van slakken of algeneters (soort vissen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al een pomp met uv lamp wat zijn de natuurlijke opties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijke manieren zijn het kopen van slakken of die algeneters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
michielkoppen, het gaat hier over zweefalgen, geen draadalgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
youri95, met een pomp, u.v. lamp en filter, moet je water helder zijn, er is dus iets niet goed.
Een beluchting zal meer zuurstof inbrengen en een pomp met filter zijn al ideaal voor de oplossing maar best ook eens de ph van uw water controleren want de kans is groot dat die te laag is. Zo ja dan best een deel van uw water verversen, niet alles tegelijk want vissen houden niet van sterke schommelingen in temperatuur, hardheid en ph.
Zeker ook alle drijvende en rottende delen zoveel mogelijk handmatig verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beluchting heb ik de ph moet toch tussen 7.5 en 8 zitten of is dat te hoog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ziet er goed uit. Uw vijver zit waarschijnlijk volop in de zon, dat is op zich geen probleem maar dan moet u wel voldoende planten hebben en niet teveel vissen.
Een pompje met filter zal bij u wonderen doen.
Mogelijks geeft u teveel voedsel aan uw vissen en dat kan u meten aan de fosfaten, die kunnen de algengroei ook stimuleren. Ik heb intussen een interessante link gevonden nl. http://www.seniorennet.be/Dossier/Tuinieren/vijver_algen_bestrijden.php Succes en nog veel plezier aan uw vijver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
depauwroger, het is een misverstand, dat bij groen water, de P. H. waarden te laag zou zijn, vaak is deze dan juist te hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een gedeelte water verversen kan nooit kwaad.
en vuil handmatig verwijderen ook niet.
draadalgen kan je rond een stokje winden, en zo eruit trekken.
verder genoeg onderwaterplanten, en niet te veel voeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het water oogt groen, zegt de vraagsteller, dan zijn het zweefalgen, die kan je niet ' pakken' ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. "erwtensoep"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eddijst, normaal wel maar er zijn zoveel soorten algen en zo kort na de winter kunnen er veel rottende plantendelen zijn waardoor ik het vermoeden had dat die ph eerder aan de lage kant was.
Zweefalgen kan u best uitfilteren, inderdaad niet "grijpbaar".
Met het deels verversen van het water gaat u ook de GH weer een beetje op peil brengen en zal die ook beter gebufferd zijn en dus stabieler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het algenverhaal is best heel complex.
Maar in dit geval zitten er shubunkin's in de vijver, dat zijn sterk vervuilende vissen.
Er ontstaat een soort van overbemesting van het water en dan krijg je altijd zweefalgen. (groen soep)
Dat zijn eencellige plantjes, die filter je er zo maar niet uit.
Heb je een goede filter, dan breken de bacterieën de afvalstoffen af en zetten dat om in andere stoffen.
het ' voedsel ' van de bacterieën haal je dan weg en het water wordt weer helder.
Bij een te lage G.H. werkt dit maar heel slecht of zelfs helemaal niet en schiet de P.H. omhoog richting de 9 of soms zelfs de 10!
Hierdoor ontstaan weer giftige stoffen, waar de vissen van dood kunnen gaan.
De vraagsteller heeft een pomp en filter ( U.V. lamp) die zal wel te klein zijn, of niet goed werken, of niet altijd aan staan.
Een vijver is eigenlijk een complex systeem.
De samenstelling van het vijverwater verandert steeds, door de verdamping en de regen.
Daarom moet je de belangrijkste waterwaarden, zo af en toe meten. Gh ( gezamelijke hardheid) PH ( zuurgraad).
Die twee moeten elkaar in evenwicht houden.
In vrijwel iedere vijver met waterproblemen, zijn deze waarden niet goed.

Dan is er de hoeveelheid voedsel opgelost in het water, ontstaan door het leidingwater, vissenpoep, dode water en moerasplanten, ingewaaid stof enz.
Is er meer voedsel aanwezig dan de vijverplanten kunnen opnemen, dan is er een overschot en wordt het water groen.

Een goede biologische filter met een voldoende grote pomp, maakt ieder water weer glasgelder.

Op de foto mijn vijver met een goed GH en PH waarden en een grote zelfreinigende biologische filter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die is inderdaad mooi helder wat zijn de waarden in jouw vijver precies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
G.H. schommelt tussen de 7 en de 9 .
Ik gebruik hier zeealgenkalk voor.
De P.H. is in de ochtend rond de 7 en in de namiddag rond de 8 en dat is volkomen normaal. ( optimaal)
Een goede G.H. houdt de P.H. in evenwicht, dat wordt genoemd, het bufferend vermogen.
Is de G.H. te laag, dan gaat de P.H. omhoog en dat kan zeer schadelijk zijn voor de vissen en de planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een + waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een mooie heldere vijver Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria, het is mijn vak ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het Ed,maar ik moest het even laten weten dat ik je vijver er heel mooi uit vind zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je. ;-)