Heeft een grasmaaier echt veel meer uitstoot dan een auto?

Ik lees en hoor vaak dat benzinemaaiers tot zeg maar 10 jaar terug per uur evenveel vervuilen dan 100 auto's. Hoe kan dit? Een benzinegrasmaaier gebruikt in verhouding maar heel weinig brandstof, en dan nog moet de verbranding wel heel slecht zijn om evenveel te vervuilen als 100 auto's, wat op mij erg ongeloofwaardig overkomt. Nu komen er tegenwoordig steeds meer OHV motoren, dus meer schonere techniek, maar zijn die oudere Briggs and Stratton motoren zoveel meer vervuilend, of is dit een leuke reclame stunt om zo meer benzeenvrije benzine (oa Aspen) te verkopen? Niet dat ik er tegen ben, gebruik het zelf ook, woon in Zweden, en daar zijn de gazons een stukje groter dan in Ned. dus ik maai per jaar nogal wat uurtjes, ook voor anderen. Vroeg me dit zo af omdat het mij eingelijk grote onzin lijkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je ermee op de rijksweg gaat wel.... ;-)

Antwoorden (3)

Het is gebleken dat mengsmering hele slecht is voor je gezondheid. De olie verbrandt namelijk mee met de benzine en vormt bijzonder kleine asdeeltjes. (fijnstof) Dit geldt natuurlijk ook voor brommers en scooters, maar ook voor grasmaaiers die op tweetakt lopen.
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen de hoeveelheid uitstoot en hoe vervuilend de uitstoot is. Als je meer brandstof verbrand heb je meer uitstoot. Onder normale omstandigheden zal een grasmaaier dus minder uitstoten dan auto. Daarentegen is de uitstoot van auto's veel schoner dan dat van (oude)grasmaaiers. Net als brommers bijvoorbeeld stoten grasmaaier veel fijnstof uit en ook onverbrande koolwaterstoffen (bron: NOS). Die zijn zo veel schadelijker dan CO2. (Ouder) grasmaaier hebben geen katalysator (verminder NOx en onverbrande koolwaterstoffen) of roet filter. Als de motor slecht is afgesteld komt veel rook en andere narigheid uit dat is het helemaal een ramp qua vervuiling. Ik heb getallen om die 100 keer te toetsen, maar een grasmaaier kan zeker meer vervuilend zijn dan een auto!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het rendement van grasmaaiermotoren is sowieso zo al vrij laag. Om dit voor een stuk op te vangen, is er sinds enkele jaren al een Europese wetgeving die verbiedt om grasmaaiers nog met 2-takt motoren uit te rusten.