Hoe snoei ik "de struik met de rode bladeren"?

In de tuin staat een struik waarvan ik de naam niet weet. In het voorjaar (rond april) krijgt hij felrode bladeren. Daarna is hij gewoon groen.

Die struik wordt wat hoog en breed. Ik wil hem dus snoeien. Het enige doel is hem wat in toom te houden.

Maar "van binnen" is hij vrij kaal. Zodra ik hem wat snoei, zie je dus een kale plek. Dat is niet erg, mits die kale plek weer zal volgroeien met nieuw blad.

Hoe en wanneer snoei ik deze struik het beste?

Toegevoegd na 13 uur:

((Oude) foto toegevoegd.)

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Tuin
6.9K
Steenuiltje
11 jaar geleden
Wellicht helpt het als je een foto van de struik plaatst.
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik heb een foto gevonden. Die staat er nu bij.

Het beste antwoord

Nu is een hele beste tijd om je Photinia te snoeien, dan komt er nog veel nieuw rood blad aan.
Knip er gerust maar de helft van af, is niet belangrijk waar.
Ziet er dan even niet uit en erg kaal, maar dat komt goed.

Toegevoegd na 17 uur:
Goed dat je er een foto bij hebt gezet want het is helemaal geen Photinia maar een Pyrus 'Flame of the forest'
Het snoeien van deze struik is veel moeilijker.
Toch kan je ook hier een flink stuk van de struik afknippen, maar het het herstel gaat veel moeizamer, het kan wel 2 tot 3 jaar duren voordat hij weer mooi is.
Hier in het Rana park heb ik er twee helemaal afgezaagd tot 50 cm. hoog ( waren 2 m. ), vorig jaar liepen ze een beetje uit, nu veel meer.
Dat komt vooral omdat dit soort maar heel kort in het seisoen groeit, de hoofdgroei ( rode blad) is al voorbij en er komt nog een kleine nagroei in de nazomer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goed dat je de struik zo snel herkent. Ik wist de naam niet, en ik dacht dat "rode bladeren in het voorjaar" een voldoende beschrijving zou zijn. Daarin vergiste ik me kennelijk. Kun je ook aangeven *wanneer* ik de Pyrus het beste kan snoeien? Hij is nu nog niet te groot, en hij groeit maar langzaam, dus als het antwoord is "half mei", dan wacht ik gewoon 11,5 maand. Nog een vraag: snoei ik hem dan het beste meteen flink kleiner, of liever geleidelijk? En maakt het uit *waa* ik snoei - bijvoorbeeld de hoofdtakken, of moet ik daar juist afblijven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna alle grote struiken met rood blad zijn Photinia;s.
Een grote Pyrus 'Flame of the forest' komen bijna niet voor.
Dus lag het voor de hand, dat je een Photinia bedoelde.
Als je een Pyrus gaat snoeien, hou je niets over, daarmee bedoel ik, dat iedere afgeknipte tak een kaal gat achter laat.
Maar het gaat natuurlijk wel, alleen duurt het erg lang, voordat hij weer mooi is ( minstens wel 3 jaar)
Je kunt hem nu snoeien.
Ga je nu snoeien, pak het dan goed aan, maak hem dan flink kleiner en smaller.
het maakt niet uit waar je een tak afknipt, hij is toch voorlopig kaal.
Je zou hem ook kunnen verplaatsen, dan hoef je misschien niet te snoeien, een Pyrus van die maat, is een waardevolle plant en erg mooi.
Verplanten van een Pyrus, gaat erg goed, de wortelkluit is op arme zandgrond niet zo erg groot.
Zou je hem ergens kunnen kopen van die maat, dan betaal je snel € 125.- mogelijk zelfs meer.
Ik zou hem verplanten en er twee of drie zakken potgrond voor gebruiken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg. Ik kende de Photinia juist niet. Deze Pyrus heeft altijd bij mij in de tuin gestaan, en ook toen ik nog bij mijn ouders woonde stond daar altijd een Pyrus. Vandaar dat het voor mij logisch leek dat iedereen wel zou weten wat ik bedoelde... Verplaatsen doe ik liever niet. Ik heb er nu twee in de tuin staan, op een paar meter van elkaar vandaan, en juist die plaatsing maakt dat ze een waardevolle aanwinst zijn voor de tuin. Ze zijn beide al vrij hoog: de ene ruim twee meter, de andere bijna twee meter. "Je kunt hem nu snoeien", schrijf je. Kan dat *alleen* nu, of kan ik hem het hele jaar door snoeien? En zou het een optie zijn, nu een paar takken flink weg te knippen, bijvoorbeeld linksboven - en volgend jaar hetzelfde, rechtsonder - het jaar daarna rechtsboven, en het jaar daarop linksonder - of zoiets? Zodat ik altijd wel een deels mooie Pyrus heb? Of werkt dat niet op die manier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Pyrus is een ericaceae, dus fam. van o.a. de Rhododendron.
Ze groeien twee keer per seisoen.
De eerste keer is bijna voorbij ( rode bladeren) dat is de hoofdgroei.
Dan komt er bij niet te droog weer een nagroei in de nazomer ( is maar een beetje)
Behalve als je nu gaat snoeien, dan dwing je de plant weer blad te maken ( soort noodgroei)
Hoe later je snoeit, hoe minder zal de noodgroei zijn.
Knip je alleen maar aan een kant wat weg, dan zal er geen noodgroei zijn, maar blijft het een kaal gat.
je kunt er wel van boven b.v. een meter af halen, daar krijg je wel een noodgroei, omdat de grootste groeikracht naar boven is gericht.
En dat is ook het minst lelijk.
De hoogste Pyrus is misschien wel 15 tot 20 jaar oud, op erg slechte grond, mogelijk nog ouder.
Het is eigenlijk heel erg jammer, om deze waardevolle planten te snoeien.

Andere antwoorden (1)

Is het misschien de Photinia (zie link)? Er zijn verschillende varianten van, maar rood in het voorjaar als afweer van de felle zon, kleurt daarna door naar groen.

Wb snoeien (uit de bron):

"Photinia x fraseri heeft weinig snoei nodig. Als er al gesnoeid moet worden, dan is het vroege voorjaar de aangewezen tijd daarvoor. Op sterk terugsnoeien tot ver in het oude hout reageert de struik doorgaans goed. Zo'n sterke snoei wordt alleen uitgevoerd om de struik eens flink te verjongen. Wie een (formele) haag van glansmispel heeft of wil planten, kan in het voorjaar en de zomer knippen. Het aardige daarvan is, dat meer felrood gekleurde bladen zich ontwikkelen.

Photinia villosa var. laevis wordt in de winter tijdens de rustperiode gesnoeid. Deze glansmispel is bladverliezend en dus in de winter kaal. De struik heeft een schitterende, oranjerode herfstkleur en mooie, rode bessen. Soms wordt het gestel met takken erg dicht. In dat geval worden enkele takken weggenomen om meer licht in de struik te brengen. Terugknippen van de scheuten op een lager gestel houdt de struik jong."

Toegevoegd na 2 minuten:
Tweede bron toegevoegd