Steken wespen echt alleen als ze zich bedreigd voelen?

Vaak hoor je dat wespen enkel steken als ze zich bedreigd voelen, maar in de praktijk zie je dat mensen ook 'zonder reden' gestoken worden. Voelen wespen zich sneller bedreigd of zijn ze agressief en steken dus ook zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
16.9K

Antwoorden (7)

Het kan zijn dat ze je steken om je weg te jagen. Ze steken dan omdat ze zich bedreigd voelen, op welke manier dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat ze ook 'zonder reden' kunnen steken.
Heb zelf meerdere malen meegemaakt dat ik rustig op bijv. een terrasje zat en dat ik in mijn arm of been ben gestoken. Dit terwijl ik niet door had dat er een wesp in de buurt was.

Het schijnt ook dat wespen later in het jaar (rond september) agressiever zijn.
Ik heb me laten vertellen dat dit komt doordat er dan weer nieuwe eitjes zijn gelegd, en de wespen hun territorium willen beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord is een beetje tegenstrijdig.
Je zegt dat ze het zonder reden doen en dan zeg je dat je in hun territorium komt???
Dat lijkt mij reden genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen wel in de knel zijn geraakt door je kleding en daardoor gaan prikken, dat heb jij dan zelf niet door. Of je bewoog je benen een beetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de zomer vangen wespen insekten, zoals muggen. die voeren ze aan hun kinderen, die hen in ruil daarvoor suiker geven.als de kinderen in augustus het nest verlaten hebben, missen de wespen de suiker en komen ze op onze zoetigheid af.
Bijen en wespen steken alleen als zij zich bedreigd voelen. De angel dient ter verdediging van hun kolonie. De meeste kans om gestoken te worden loopt u dan ook als u in de buurt van een nest komt. Bij wespen neemt overigens de agressiviteit wèl toe in de herfst, wanneer het voedsel schaarser wordt. Als u zelf rustig blijft, is de kans op een steek klein. Gaat u daarentegen wild om u heen slaan, dan zorgt dit voor irritatie bij deze dieren, wat kan resulteren in een steek.

Wespen hebben een angel zonder weerhaken, een zogenaamde naaldangel. Hierdoor blijft de angel niet in de huid achter. Bij een steek verliest een wesp daarom zijn angel niet en is hij dus in staat om meerdere keren een steek toe te dienen. Vaak wel tot 10 keer! Het zijn overigens alleen de vrouwtjes die kunnen steken. Bij een steek spuit een wesp kleine hoeveelheden gif in bij zijn slachtoffer. Dit gif bevat lokstoffen waardoor andere wespen aangetrokken kunnen worden.

Toegevoegd na 34 seconden:
http://www.byebites.nl/65-3_Bijen_en_Wespen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijen (en hommels) steken alleen in nood, want ze gaan daarna dood. Wespen zijn feller en kunnen zonder risico voor zichzelf steken, dus zullen dat veel sneller doen.
Wespen worden agressief als men hun nest verstoord en als ze zich bedreigd voelen of geïrrieerd raken.
Ze kunnen je dan echt achtervolgen en meerdere malen steken, omdat ze geen weerhaakjes aan hun angel hebben.

Bijen zijn niet agressief en steken zelden.
Hun angel heeft weerhaakjes, dus elke steek betekent hun dood. De angel scheurt na het steken uit het lichaam van de bij en blijft samen met het gifblaasje in de huid van de mens zitten. Aangezien de gifblaas tot 1 min. na de steek, kan blijven doorgaan met pompen, is het dus zaak om de angel zo snel mogelijk te verwijderen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mensen hebben een vrij dikke huid. als een bij een mens steekt, blijven de weerhaakjes dus hangen. als een bij een ander insekt of klein dier steekt, blijft hij wel leven.
Stop gaten in een pand waar de wespen in- en uitvliegen NOOIT dicht.
De kans dat de wespen zich dan een weg naar binnen knagen is zeer groot, ze kunnen hierbij zelfs door hout heen. Gevolg de wespen vliegen niet naar buiten maar naar binnen het pand in!

Als er wespen rond u vliegen probeer geen slaande beweging te maken hierdoor worden de wespen juist agressief en kunnen gaan steken.

Let bij het drinken van zoetige dranken erg goed op dat u geen wespen mee inslikt, indien u uit een blikje drinkt gebruik dan een glas of een rietje om hiermee het inslikken te voorkomen.

Ga nooit voor de aanvliegroute van een wespennest staan! Wanneer u naar een nest kijkt kunt u zien dat de wespen er via een bepaalde route invliegen zodra er iets of iemand zich in deze route bevind zullen ze aanvallen en steken.

Soms zijn wespennesten zichtbaar ten grote van en (strand)bal met diverse grijstinten. Als u deze ziet hangen en er zitten wespen op of bij blijf dan uit de buurt van dit nest en probeer hem zeker niet zonder de juiste middelen en beschermende kleding te verwijderen, doet u dit toch dan bent u verzekerd van een rit naar het ziekenhuis!

Indien wespen uit een opening in de grond komen, stop of trap deze niet dicht of aan. De wespen zullen dan overgaan tot aanval/ steken!

Mocht u toch gestoken worden raak dan niet in paniek maar ga rustig zitten of liggen. De stof welke in wespengif zitten (histamine en apitoxine) kunnen de bloeddruk verlagen waardoor mensen duizelig worden of flauw kunnen vallen. Indien u gestoken wordt in de halsstreek, mond, keel of wanneer u huid begint te zwellen ga dan zsm naar een behandelend arts voor verdere behandeling.

Gebruik in een gebied met veel wespen geen zoetigheid of alcoholische dranken. Doe geen parfum op.

Maak nadat kinderen zoetigheden hebben gegeten (ijsjes bijvoorbeeld) handen en gezicht goed schoon en vervang kleding waar zoetigheid op gemorst is.

Zet geen met limonade gevulde wespenvallen vlak bij de plek waar u verblijft maar zover mogelijk van u vandaan.

Indien u niet gediplomeerd bent in het verwijderen/ bestrijden van wespennesten, laat dit dan aan de professionals over. Een verkeerde wespensteek kan u fataal zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen ook steken als je in de buurt van hun nest komt, of als het gaat onweren. Wespen voelen onweer aankomen en worden er agressief van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wespen kunnen ook reageren op bepaalde luchtjes, "feromonen" of bewegingen/trillingen waardoor ze geneigd zijn om te steken.
Een Wesp steekt niet zomaar zonder redenen, mischien lijkt het voor ons dat het zonder een reden was, maar dat hoeft voor de Wesp dus zeker niet zo te zijn.
Ik heb een aantal jaar een Wespennest gehad onder mijn zolderraam en geen enkel overlast gehad.
Geen enkele steek.
Totdat een vriendje van mijn zoon op de zolderkamer kwam.
Het begon met een bekende gezoem achter het beschot.
Daarna kwamen er een stuk of wat Wespen recht op hem af en bleven om hen heen vliegen zonder maar een steek te geven.
Dit was een reactie die ik nog nooit eerder had meegemaakt.
Mijn vrouw en kinderen kwamen er met regelmaat en er was nooit iets te bespeuren van agressief gedrag.
Ze lieten zich ook nauwelijks zien of horen.
Net alsof wij "getolereerd" werden en hem dus als een indringer zagen.
Was ook niet erg, ik mocht hem toch al niet.
Maar vond het wel een vreemde reactie.
Een verdelger wist mij te vertellen dat het wellicht kwam van zijn lichaamsgeur en inderdaad dat wij dus niet als een bedreiging werden gezien.
Omdat we zelf geen last hadden van deze diertjes hebben wij het nest die zomer nog laten zitten en pas in de winter verwijdert.

Een dier gaat nooit zonder redenen in de aanval, ook al lijkt
het voor ons als mens mischien geen redenen te hebben voor het dier is het dat dus terdege wel.